Quooker kiest voor elektrisch: "Onze visitekaartjes in het verkeer"
Quooker, het bedrijf achter de bekende kokend-waterkranen, zet vaart achter de verduurzaming van zijn wagenpark. Het doel is om in 2028 volledig CO2-neutraal deel te kunnen nemen aan het verkeer. In februari 2023 nam Quooker de eerste drie ID. Buzz Cargo's in gebruik en inmiddels staat de teller al op elf. Daarnaast voegde Quooker recent de eerste e-Transporter aan de vloot toe.
Wereldwijd is Quooker in 16 verschillende landen actief. Het hoofdkantoor van het bedrijf staat in Ridderkerk. Wanneer je het gebouw binnenwandelt, zie je hoe de tijdlijn van de onderneming op een lange wand is uitgestippeld. Als werknemer van Unilever beleeft de Rotterdammer Henri Peteri in 1970 zijn eureka-moment bij de presentatie van instant-soep: hoe handig zou het zijn als er thuis in de keuken rechtstreeks kokend water voor je kop soep uit de kraan stroomde! Zodat iedere gebruiker niet alleen elektriciteit of gas, maar ook kostbare tijd en water kan besparen.
Duurzaam in de breedste zin van het woord
Begin jaren ‘90 krijgt de gestage ontwikkeling van de ‘Quick Cooker’ een nieuwe impuls, als Peteri’s zoons Niels en Walter als beoogde opvolgers van het familiebedrijf aan de slag gaan. Met het aanbreken van de 21ste eeuw komt alles in een stroomversnelling: Quooker breekt definitief door in Nederland en in 2004 wordt de eerste partij kokendwaterkranen naar het buitenland verscheept. Momenteel verkoopt Quooker op jaarbasis meer dan 300.000 kranen. Vanuit het hoofdkantoor in Ridderkerk, waar inmiddels zo’n zeshonderd mensen werken, wordt echter ook naar heel andere zaken gekeken. Zoals naar de impact die het bedrijf op zowel sociaal-maatschappelijk niveau als op het gebied van duurzaamheid heeft – in de breedste zin van het woord.
Elektrificatie van het wagenpark
Een belangrijk aspect van de duurzaamheidsslag op de Nederlandse markt is de overstap naar een volledig elektrisch wagenpark. De doelstelling van Quooker is om in 2028 geheel elektrisch te rijden. “Tachtig procent van de impact die ons wagenpark op het milieu heeft, is gericht op serviceverlening”, vertelt Sam Smeets, Sustainability Manager van Quooker.
“We proberen die impact op verschillende manieren zo veel mogelijk terug te dringen. Dat gaat verder dan alleen de aanschaf van emissievrije, elektrische voertuigen. We laten bij onze service engineers bijvoorbeeld thuis een laadpaal installeren, zodat zij elke werkdag met een volle batterij de weg op kunnen. Op die manier verliezen ze onderweg zo min mogelijk werktijd aan laadstops. Daarvan profiteert vervolgens onze klant. Want als tijdverlies geen issue meer is, komt dat de kwaliteit van onze klantenservice ten goede.”
Met het oog op zijn grote actieradius en bruikbare laadvolume viel onze keuze direct op de ID. Buzz CargoAnthony KriekCoördinator Facilities
ID. Buzz Cargo: grote actieradius, bruikbaar laadvolume
Op dit moment heeft Quooker in Nederland zo’n zestig voertuigen rijden, bestemd voor uiteenlopende doeleinden. “Uiteraard voor de distributie en serviceverlening, maar bijvoorbeeld ook voor facilitaire diensten”, zegt Anthony Kriek, bij Quooker werkzaam als Coördinator Facilities. “In 2023 namen we in Nederland onze eerste elektrische voertuigen in gebruik. Met het oog op zijn grote actieradius en bruikbare laadvolume viel onze keuze direct op de Volkswagen ID. Buzz Cargo.”
“In de omgeving van Ridderkerk wordt Volkswagen Bedrijfswagens vertegenwoordigd door Ames Autobedrijf. Sinds dit jaar laten we de laadruimte van onze bedrijfswagens geheel naar onze wensen en eisen inrichten bij PSB Bedrijfswageninrichting in Zwijndrecht.”
In iets meer dan twee jaar tijd heeft Quooker het aantal elektrische service-auto’s uitgebreid van drie naar 22 voertuigen, die verspreid over heel Nederland worden ingezet. Ook het management rijdt inmiddels in elektrische auto’s. “En onlangs hebben we hier in Ridderkerk de eerste Volkswagen e-Transporter in ontvangst mogen nemen”, vervolgt Anthony. “Deze wordt specifiek ingezet voor facilitaire zaken. Onze focus voor de toekomst ligt op verdere uitbreiding van ons elektrische wagenpark, met voertuigen die zijn toegespitst op bijvoorbeeld binnenstedelijke of landelijke distributie.”
Vinger aan de pols
De transitie naar elektrische mobiliteit leverde vanuit de serviceafdeling in eerste instantie terughoudende reacties op, maar inmiddels is iedereen overtuigd van de kwaliteiten die de Volkswagen ID. Buzz Cargo te bieden heeft. “We houden bij onze servicemonteurs de vinger nauwgezet aan de pols, door actief te vragen naar hun bevindingen over de nieuwe, elektrische voertuigen”, vertelt Sam Smeets. “Daarin komen tal van praktische zaken aan bod: heeft het voertuig voldoende laadvolume? Hoe vaak moet je onderweg stoppen om op te laden, en hoe besteed je deze tijd? Combineer je een laadpauze bijvoorbeeld met je lunchtijd? En ga zo maar door.” Waar dat noodzakelijk wordt geacht, worden verbeteringen doorgevoerd.
Visitekaartje in het verkeer
Voor Quooker zijn de reële actieradius en het effectieve laadvolume van de Volkswagen ID. Buzz Cargo en e-Transporter vanzelfsprekend heel belangrijke eigenschappen en kwaliteiten. Maar de voertuigen dienen ook een ander doel. “De auto’s zijn onze visitekaartjes in het verkeer”, zegt Anthony Kriek. “Door op de voertuigen te vermelden dat ze 100% elektrisch zijn, benadrukken we onze doelstellingen die zijn uitgestippeld binnen onze duurzaamheidsstrategie.” Wat vervolgens zijn effect heeft op de geloofwaardigheid en de kwaliteitsbeleving bij de consument: voor de snelle service die wordt verleend aan een duurzame kokendwaterkraan, zet Quooker vol in op elektrische bedrijfswagens.
De auto’s zijn onze visitekaartjes in het verkeerAnthony KriekCoördinator Facilities