Geschiedenis Volkswagen Bedrijfswagens
Geschiedenis Volkswagen Bedrijfswagens
Geschiedenis Volkswagen Bedrijfswagens

Geschiedenis

Geschiedenis

In 1947 zit zakenman Ben Pon aan tafel bij Volkswagen. Met potlood maakte hij een ruwe schets van een rechthoekige transportwagen. Een kleine drie jaar later start de productie van de eerste Volkswagen Transporter. Ontdek hier meer over de fascinerende historie van Volkswagen Bedrijfswagens. Een uniek tijdsbeeld.

1947 - 1967

1947 Begin importeurschap Pon

Begin importeurschap Pon

23 april: Ben Pon bespreekt bij Volkswagen zijn ideeën over de import naar Nederland. Tijdens het gesprek maakt hij een ruwe schets van een rechthoekige transportwagen. Eigenlijk is het niet meer dan een flinke doos op wielen, met voorin een cabine en achterin de motor. Het chassis van de Kever dient als basis voor het voertuig. Een jaar later besluit Volkswagen het idee uit te werken. Zo wordt Ben Pon de uitvinder van de Volkswagen Transporter.

1950 Productie T1

Begin productie Volkswagen T1

Op 8 maart 1950 start in Wolfsburg de serieproductie van de eerste Transporter (de T1). Het eerste jaar verlaten 8.059 Transporters de fabriek, voor die tijd een niet gering aantal. Maar de vraag is groter. Enkele jaren later opent dan ook een fabriek in Hannover, waar uitsluitend Transporters worden gebouwd.

1967 Transporter T2.

Transporter T2 1967

De eerste Transporter blijft jarenlang goed verkopen. Dus ook al stellen Volkswagens ingenieurs al in 1960 een opvolger voor, pas zeven jaar later gaat de Transporter T2 in productie. De rechte, door een verticale spijl in tweeën gedeelde voorruit is vervangen door een fraaie ronde ruit uit één stuk. En de nieuwe Transporter is ook veel groter, robuuster en veiliger dan z’n voorganger.

1975 - 1981

1975 Volkswagen LT

Introductie Volkswagen LT 1975

In 1975 introduceert Volkswagen een geheel nieuwe bedrijfswagen met een watergekoelde motor voorin. De nieuweling heet LT.

1979 Transporter T3

Introductie Transporter T3

Transporter T3. De Transporter blijft voorlopig nog gebaseerd op luchtkoeling en een motor achterin. Dat geldt ook voor de Transporter van de derde generatie (de T3) die in 1979 van de band rolt.

1981 Golf bestelwagen

1981 - Golf bestelwagen

In 1981 komt Volkswagen Bedrijfswagens met de Golf Bestelwagen: een Golf waarbij de achterbank is weggelaten en vervangen door een vlakke laadbodem. Ideaal om kleine ladingen te vervoeren. Deze compacte bestelwagen krijgt na een paar jaar de naam Golf Van.

1982 - 1983

1982 Watergekoelde motoren

Watergekoelde motoren - 1982

 In 1982 maken de beroemde luchtgekoelde motoren van de Transporter plaats voor watergekoelde exemplaren. Deze motoren gaan niet alleen langer mee, maar zijn ook zuiniger en schoner. De nieuwe motor zit nog wel achterin.

1983 Passat Variant Van

Passat Variant Van - 1983

Op 8 maart 1950 start in Wolfsburg de serieproductie van de eerste Transporter (de T1). Het eerste jaar verlaten 8.059 Transporters de fabriek, voor die tijd een niet gering aantal. Maar de vraag is groter. Enkele jaren later opent dan ook een fabriek in Hannover, waar uitsluitend Transporters worden gebouwd.

1983 Volkswagen Caddy

Volkswagen Caddy introductie 1983

Daarnaast introduceert Volkswagen in 1982 de Caddy, een pick-up gebaseerd op de Golf. De Caddy moet het ‘gat’ tussen de Passat Variant en de Transporter opvullen. De Caddy wordt geproduceerd in Joegoslavië.

1984 - 1990

1984 Polo Van

Volkswagen Polo Van Introductie in 1984

De Polo Van is de ideale bestelwagen voor iedereen die kleine maar zware ladingen moet vervoeren. Want deze Van heeft in verhouding tot zijn eigen gewicht een zeer groot laadvermogen.

1989 Volkswagen Taro

Introductie Transporter T4 1990

In 1989 start in Hannover de productie van de Taro, een tweewiel aangedreven pick-up onder licentie van Toyota. Er is ook een 4x4-uitvoering die bij Toyota in Japan wordt gebouwd.

1994 - 1999

1994 Golf Variant Van

Golf Variant Van 1994

De eerste Van editie van de Golf Variant verschijnt op het toneel. Deze uitvoering heeft een verhoogd dak van kunststof. Hiermee biedt deze Van alle ruimte voor zakelijk gebruik, gecombineerd met volop comfort voor de veeleisende privé-rijder.

1996 Nieuwe LT

1996 Nieuwe LT

Volkswagen introduceert een nieuwe versie van de LT, met een moderne uitstraling en voorzien van stillere en zuinigere motoren. Ook is er nog meer aandacht besteed aan veiligheidsaspecten.

1999 Polo Variant Van

1999 Polo Variant Van

Maar liefst 1.500 liter laadruimte heeft de in 1999 geïntroduceerde Polo Variant Van. Ideaal voor compacte ladingen en dankzij de complete uitrusting met onder meer stuurbekrachtiging ook nog eens bijzonder comfortabel.

2000 - 2003

2000 Sharan Van

Met een laadruimte van maar liefst 2.200 liter beschikt de nieuwe Volkswagen Sharan Van over het meeste laadvolume in de ‘Van klasse’. Met zijn constante weggedrag en overzichtelijke dashboard staat deze Van garant voor vele veilige en comfortabele kilometers.

2003 Touareg Van

2003 Touareg Van.

Een robuuste, opvallende en stoere bedrijfswagen. Dat is de Touareg Van. Zowel in de stad als op ruig terrein biedt deze Touareg onbegrensde mogelijkheden. En elke lading vindt een veilige plek in de gestoffeerde laadruimte van 1.590 liter.

2003 Touran Van

2003 Touran Van

Naast de Touareg Van introduceert Volkswagen de Touran Van , een toonbeeld van techniek met talloze accessoires. De achterklep loopt door tot aan de bumper, zodat deze Van een flinke laadhoogte heeft.