Vind je weg in fiscaliteit
Om de vergroening van transport te stimuleren, biedt de overheid al een tijdje diverse regelingen aan: van vrijstelling van motorrijtuigenbelasting en subsidies tot en met investeringsaftrek. Voor 2024 zijn diverse regelingen versoberd en dit is het laatste jaar waarin je als ondernemer subsidie kunt krijgen voor een elektrische bedrijfswagen. Daarom, voor jouw overzicht: de belangrijkste punten op een rij.
De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) vervalt per 1 januari 2025. Daarmee is 2024 het laatste jaar waarin je via de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) nog subsidie kunt krijgen voor de aanschaf (koop of financial lease) van een nieuwe elektrische bedrijfswagen zoals de ID. Buzz Cargo en e-Transporter. Hiervoor staat in totaal 30 miljoen euro klaar, het maximum subsidiebedrag voor een bedrijfswagen bedraagt € 5.000. Afhankelijk van de grootte van een bedrijf gelden er verschillende subsidiepercentages:
- Grote ondernemingen: 7%
- Middelgrote ondernemingen 10%
- Kleine ondernemingen: 12%
Subsidieloket geopend, wees er snel bij
Het subsidieloket van de RVO is weer geopend op 23 april 2024 om 07.00 uur. Let wel: naar verwachting is de belangstelling groot en wordt het beschikbare budget snel vergeven. Om aanspraak te kunnen maken op de subsidie, dien je als ondernemer dus snel te schakelen. Een goede voorbereiding helpt daarbij. Zo is het goed om te weten dat je in ieder geval de volgende zaken nodig hebt om een aanvraag te kunnen indienen:
- eHerkenning niveau 2+
- Het KVK- of BSN-nummer waarop het voertuig wordt geregistreerd
- Een digitale koop- of financial leaseovereenkomst met een opschortende voorwaarde: uw Volkswagen Bedrijfswagen dealer kan je hier uiteraard mee van dienst zijn
- Een MKB-toets die bepaalt of je bedrijf klein, middelgroot of groot is
Alle zaken die je kunt voorbereiden staan op de website van de RVO tot in detail beschreven.
SEBA ook in combinatie met fiscaal voordeel
Ook met fiscale regelingen helpt de overheid ondernemers om werk te maken van groener transport. Daarvoor zijn er de KIA en MIA. De kleinschaligheidinvesteringsaftrek (KIA) is er voor bedrijven (alle rechtsvormen) die via koop of financial lease zelf investeren in bedrijfsmiddelen. In 2024 mag je als ondernemer maximaal 28% van de aanschafwaarde van een nieuwe of gebruikte bedrijfswagen aftrekken van de winst.
Als een bedrijfswagen op de milieulijst van RVO staat, zoals de Volkswagen ID. Buzz Cargo en de e-Transporter, kun je als ondernemer ook gebruikmaken van de milieuinvesteringsaftrek (MIA). Dit is een investeringsaftrekpost (27% over het investeringsbedrag minus €20.000,-) en kan in combinatie met de KIA en SEBA ingezet worden. De overheid stelt in 2024 in totaal 192 miljoen euro beschikbaar voor de MIA – tijdig schakelen bij en met de Volkswagen Bedrijfswagens-dealer kan dus lonen. Omdat laadpunten in 2024 niet meer worden gezien als milieu-investering, zijn de fiscale aftrekmogelijkheden hiervoor vervallen.
Wat je verder moet weten
Er zijn nog een paar dingen die van belang zijn voor je bedrijfswagen(park). Met een elektrische bedrijfswagen ben je gewend aan vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (mrb). 2024 is het laatste jaar dat dit geldt: vanaf 2025 betaal je voor elektrische bedrijfswagens 25% mrb. Vanaf 2026 vervalt ook deze korting en betaal je het reguliere tarief. Of er een gewichtscorrectie voor elektrische bedrijfswagens komt, is nog niet duidelijk.
En dan zijn er nog twee praktische zaken het vermelden waard. Sinds 1 oktober 2023 moet je als bestuurder van een zware elektrische bedrijfswagen (voertuigcategorie N2 met toelaatbaar totaalgewicht boven 3.500 kg) in het bezit zijn van een C1-rijbewijs. Elektrische bedrijfswagens tot 4.250 kg met een aantoonbare eerste tenaamstelling vóór 1 oktober 2023 mag je onder voorwaarden tot en met 30 juni van dit jaar nog met een B-rijbewijs besturen. Na die datum mag dat alleen nog met een C1-rijbewijs.
Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) Aanschaf
Sinds 2024 is de interessante MIA-regeling voor investeringen in oplaadpunten uit de Milieulijst geschrapt. Echter, onlangs is er een nieuwe subsidieregeling aangekondigd, die dit soort initiatieven ondersteunt.
Deze regeling stimuleert investeringen in private laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen voor ondernemers op eigen of gehuurd terrein. Deze regeling is niet gericht op ondernemers die laadinfrastructuur willen gaan exploiteren. De subsidie kan gelden voor advisering of investeringen in private laadinfrastructuur die niet altijd publiekelijk toegankelijk is.
Onder bepaalde voorwaarden kan er ook subsidie worden verstrekt voor een investering in een stationaire batterij.
Subsidieaanvragen kunnen worden ingediend van 24 september 2024, 9.00 uur tot en met 31 december 2024, 12.00 uur.
Details van de SPRILA subsidieregeling zijn te vinden op de site van de RvO.
Uit het boekje
Het boekje ‘Auto en Fiscus’ geeft duidelijke antwoorden op de 100 meest gestelde vragen over je bedrijfsauto’s en de fiscus. Je kunt dit handige boekje hier gratis downloaden.