In twee jaar tijd rijdt Emoe Latuni bijna 150.000 kilometer volledig elektrisch met zijn Volkswagen ID. Buzz Cargo
Hoezo, je wilt geen elektrische bedrijfswagen hebben als je veel op de weg zit? Emoe Latuni bewijst het tegendeel: hij reed in twee jaar tijd al bijna 150.000 kilometer met zijn elektrisch aangedreven Volkswagen ID. Buzz Cargo. “Wanneer je overstapt naar elektrisch rijden, vergt dat eigenlijk alleen een iets andere benadering van het gebruik. Als je mij zou vragen of ik niet liever weer terug zou gaan naar diesel: Voor geen goud!”
Emoe Latuni is autorestyler van beroep. Oftewel: hij heeft zich gespecialiseerd in uitdeuken zonder spuiten. “Na een loopbaan in de autoschadesector, heb ik er in het jaar 2000 voor gekozen om een nieuw pad in te slaan als zelfstandig ondernemer,” vertelt de inwoner van Capelle aan de IJssel. “We zijn inmiddels 25 jaar verder, maar je ziet dat het uitdeuken van kleine plaatschades, waarbij niet hoeft te worden gespoten, nog altijd zeer specialistisch werk is. Iets dat je in de vingers moet hebben, en waarbij ervaring terug te zien is in het resultaat. In opdracht van verzekeringsmaatschappijen, kom ik in heel Zuid-Holland bij tal van autoschadebedrijven over de vloer om kleine deuken te herstellen. Denk daarbij aan putjes in portieren, ontstaan op parkeerplaatsen, maar ook aan grote projecten bij hagelschade, waarbij heel veel auto’s betrokken zijn. Op jaarbasis rijd ik zo’n 75.000 kilometer, van opdracht naar opdracht.”
Gecharmeerd van het retro-design
Om zijn service goed te kunnen uitvoeren, reed Latuni jarenlang een Volkswagen Caddy. “Naar volle tevredenheid,” zegt hij. “De Caddy was heel betrouwbaar, verbruikte weinig diesel en had lage onderhoudskosten.” Iets meer dan twee jaar geleden ontving Latuni een uitnodiging van Auto Hoogenboom, dealer van Volkswagen Bedrijfswagens voor groot Rotterdam, waar hij ook de Caddy had gekocht en het onderhoud liet uitvoeren. “De nieuwe elektrische ID. Buzz Cargo zou worden onthuld. Ik had al foto’s van de auto gezien, en was erg gecharmeerd van het retro-design.” Maar zou zo’n elektrische bedrijfswagen wel zo praktisch zijn? “Bij Auto Hoogenboom werd ik uitgebreid voorgelicht, waardoor alle aanvankelijke ‘bezwaren’ eigenlijk allemaal werden weggenomen. De restyling van auto’s, oftewel het uitdeuken zonder spuiten, is natuurlijk een zeer duurzame vorm van schadeherstel. Vanuit die gedachte is de Volkswagen ID. Buzz Cargo voor mij uiteraard een voor de hand liggende keuze.”
“Veel goedkoper in gebruik”
Nadat de zwarte ID. Buzz Cargo was afgeleverd, leerde Emoe Latuni kennismaken met het enorme comfort dat elektrisch rijden biedt. “De auto is fluisterstil, de bediening is heel eenvoudig, en wat ook een heel aangenaam idee is: een elektrische auto heeft véél minder onderhoud nodig!” In de (bijna) 150.000 kilometer die hij inmiddels met zijn ID. Buzz Cargo heeft afgelegd, moest Latuni alleen een keer de remolie laten vervangen. Plus een set nieuwe banden, maar dat is reguliere slijtage. “Een elektrische auto is veel goedkoper in gebruik dan een auto met verbrandingsmotor.” En het opladen van de accu van de ID. Buzz Cargo? “Dat ligt mede aan je rijstijl,” legt Latuni uit. “In het begin was het natuurlijk ontzettend leuk om te laten zien hoe snel een elektrische auto kan accelereren, maar dan merk je wel al snel dat dit de mogelijke actieradius flink beïnvloedt. Wanneer ik voor een opdracht bij een autoschadebedrijf ben, grijp ik meestal de gelegenheid om de accu van de ID. Buzz Cargo bij te laden. Zodat ik onderweg zelden een snellaadzuil hoef op te zoeken. Ook hebben we thuis een oplaadmogelijkheid, zodat ik elke ochtend met een volle accu op pad ga.”
Zwart met een ‘twist’
De Volkswagen ID. Buzz Cargo is leverbaar in allerlei ‘klassieke’ kleurcombinaties. Hoewel Latuni bij het verschijnen van de eerste foto’s juist zo gecharmeerd was van de ‘retro’ uitstraling, heeft hij voor zijn ID. Buzz toch gekozen voor een meer neutrale kleurstelling: Deep Black Pearl. Maar wel met een ‘twist’. Door toevoeging van oranje en witte kleurelementen – geïnspireerd op Emoe’s favoriete motorfietsenmerk uit de VS – heeft de auto toch een heel individuele uitstraling gekregen. Een bedrijfsnaam op de zijwanden ontbreekt. “Onderweg krijg ik al zoveel positieve reacties,” vertelt Latuni. “Maar ik wil teleurstellingen voorkomen. In het verleden werd ik regelmatig gebeld door particuliere autobezitters, die mijn auto ergens hadden zien staan. Als ze dan afspraak wilden maken, moest ik steeds ‘nee’ verkopen. Ik werk uitsluitend in opdracht van verzekeringsmaatschappijen.” Zwaaien mag echter altijd, wanneer je Emoe Latuni met zijn elektrisch aangedreven ID. Buzz Cargo door Zuid-Holland ziet rijden!