Zero-emissiezones: zo zit het
Zero-emmisiezones

Zero-emissiezones: zo zit het

Vanaf 1 januari 2025 worden in diverse grote Nederlandse gemeenten zero-emissiezones voor lichte bedrijfswagens en vrachtauto’s ingevoerd. Het begint met 17 grote steden, snel daarna volgen er meer. Als bijvoorbeeld klusser of koerier mag je in een zero-emissiezone alleen nog binnenrijden met een emissievrije (elektrische) bedrijfswagen. Toch: dankzij een overgangsregeling en ontheffingen kun je tot 2028 ook met bepaalde conventioneel aangedreven bedrijfswagens gewoon aan de slag in zero-emissiezones. Met een Volkswagen ID. Buzz Cargo, de e-Crafter en de nieuwe elektrisch aangedreven Transporter die binnenkort geïntroduceerd wordt, zit je dus gelijk goed, ook buiten de zero-emissiezones trouwens.

Om te beginnen wat achtergrondinformatie. Het doel van zero-emissiezones is het bijdragen aan de CO₂ reductie vanuit het klimaatakkoord. Al in 2014 sloten gemeenten, vertegenwoordigers van bedrijfsleven, belangenorganisaties en de rijksoverheid de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek. Daarin werd bepaald dat de stadskernen van aangesloten gemeenten per 2025 emissievrij beleverd moeten worden.

Op 1 januari 2025 voeren de eerste 17 gemeenten zero-emissiezones voor bedrijfswagens (en vrachtwagens) in. Later in 2025 komen er nog drie bij. Onderstaand vind je ze allemaal op een rij. Op www.opwegnaarzes.nlOpent een externe link is het actuele overzicht van steden inclusief de geplande ingangsdatum te vinden. Overigens worden zero-emissiezones herkenbaar aan een speciaal (nieuw) verkeersbord.

De overgangsregeling tot 2028

Omdat er nog veel ondernemers zijn die perfect werk afleveren met (moderne) bedrijfswagens met een verbrandingsmotor, heeft de overheid besloten dat er een overgangsregeling voor toegang tot zero-emissiezones komt. De emissieklasse, die vermeld staat op het kentekenbewijs, is daarbij leidend. Oudere bedrijfswagens uit emissieklasse 4 worden vanaf 1 januari 2025 geweerd uit alle zero-emissiezones. Met een Euro 5 bedrijfswagen ben je tot en met 31 december 2026 welkom in een zero-emissiezone en met een klasse 6-model zelfs tot en met 31 december 2027. Vanaf 1 januari 2028 is het verhaal duidelijk: dan zijn zero-emissiezones alleen nog toegankelijk met uitstootvrije bedrijfsauto’s. Modellen met verbrandingsmotor (ook hybrides) mogen er dan niet meer in.

Vrijstellingen en ontheffingen tot 2030

Soms worden er wel uitzonderingen gemaakt. We hebben het dan over vrijstellingen en ontheffingen. Een vrijstelling wordt bepaald op basis van het kenteken en wordt automatisch verstrekt. Een ontheffing moet zelf worden aangevraagd. Jouw bestelauto is vrijgesteld als je aan een van onderstaande voorwaarden voldoet: 1. Jouw voertuig is 40 jaar of ouder (oldtimer) of 2. Je hebt een rolstoeltoegankelijk voertuig met een specifieke codering.

Voorbeelden van ontheffingen zijn (meer info: www.opwegnaarzes.nlOpent een externe link):

Dagontheffingen - max. 12 dagontheffingen per voertuig, per gemeente en per kalenderjaar;

Mogelijkheid van ontheffing voor particulier bezit van bestel- en vrachtauto's;

Ontheffing a.g.v. lange levertijd waarbij zero-emissie voertuig in bestelling is;

Ontheffing op basis van bijzonder financiële omstandigheden.

Zero-emissiezones: zo zit het

Hoe werkt dit in de praktijk?

Om het aanvragen van een ontheffing zo eenvoudig mogelijk te maken wordt er gewerkt aan een digitaal Centraal Loket Ontheffingen voor zero-emissiezones. Het is de bedoeling dat bij dit loket ontheffingen kunnen worden geregeld voor alle deelnemende gemeenten met een zero-emissiezone. Naar verwachting is dit Centraal Loket Ontheffingen voor zero-emissiezones eind 2024 gereed.

Welke oplossing werkt voor jou?

Met een elektrische bedrijfswagen ben je nu al klaar voor elke zero-emissiezone in Nederland. Er komen steeds meer elektrische bedrijfswagens van Volkswagen en de toepassingsmogelijkheden worden uitgebreid.

Om helder te krijgen welke bedrijfswagen voor jou de beste keuze is of wat de optimale samenstelling is van jouw bedrijfswagenpark en welke aandrijfvorm(en) daarbij het beste passen, is een adviesgesprek met de verkoopadviseurs van Volkswagen Bedrijfswagens een goed idee. Zij kennen alle ins en outs van de regels die er aan komen, maar adviseren ook over o.a. fiscaliteiten en laadinfra. Als je alleen maar incidenteel in zero-emissiezones komt, kunnen we bijvoorbeeld voor een vast bedrag per maand een aantal dagen een elektrisch aangedreven bestelwagen voor je klaarzetten.

In combinatie met jouw wensen en eisen én het brede aanbod van Volkswagen Bedrijfswagens krijg je advies dat voor jou werkt, niet alleen vandaag, maar ook morgen.

Steden met een zero-emissiezone in 2025:

  • Amersfoort 1-1-2025
  • Amsterdam 1-1-2025
  • Apeldoorn 1-1-2025
  • Assen 1-1-2025
  • Delft 1-1-2025
  • Den Haag 1-1-2025
  • Deventer 1-1-2025
  • Eindhoven 1-1-2025
  • Enschede 1-7-2025
  • Gouda 1-1-2025
  • Haarlem 1-1-2025
  • Leiden 1-1-2025
  • Maastricht 1-1-2025
  • Nijmegen 1-1-2025
  • Rotterdam 1-1-2025
  • Tilburg 1-1-2025
  • Utrecht 1-1-2025
  • Zwolle 1-1-2025
  • ’s-Hertogenbosch 1-3-2025
  • Groningen 1-4-2025

Steden die later een zero-emissiezone invoeren:

  • Dordrecht 1-1-2026
  • Ede 1-1-2026
  • Hilversum 1-1-2027
  • Schiphol 1-1-2026
  • Zaanstad 1-1-2026
  • Arnhem 1-6-2026
  • Alphen a/d Rijn 1-7-2026
  • Almere 1-1-2028
  • Hoorn (datum n.n.b.)

Bron: www.opwegnaarzes.nlOpent een externe link

Wellicht vind je dit ook interessant?