Mensen die zware houten balken aan het inladen zijn in de nieuwe e-Transporter
Regelgeving & fiscaliteit

SPULA: slimme subsidie voor publiek toegankelijke laadpunten

De overstap naar elektrisch vervoer is in volle gang – en niet alleen bij personenauto’s of lichte bedrijfswagens. Ook het zware segment maakt zich klaar voor een emissievrije toekomst. Maar wie investeert in elektrisch zwaar vervoer, loopt al snel tegen stevige kosten aan voor laadinfrastructuur. Precies daarvoor is SPULA in het leven geroepen: de Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur Zwaar Vervoer. Deze regeling van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) helpt bedrijven en overheden om een deel van die investering terug te krijgen.

Wat is SPULA en voor wie is het bedoeld?

SPULA is vooral interessant voor logistieke dienstverleners, transportbedrijven en gemeenten, maar ook andere organisaties kunnen van de regeling gebruikmaken. De subsidie is bedoeld voor organisaties die laadpunten voor zware elektrische voertuigen willen aanleggen of uitbreiden, op een locatie die ook voor anderen toegankelijk is. De regeling richt zich op snelladers vanaf 200 kW en op stationaire batterijsystemen waarmee bijvoorbeeld pieken in de stroomvraag kunnen worden opgevangen. Een belangrijke voorwaarde is dat de laadlocatie op een bedrijfsterrein ligt, maximaal één  kilometer van een A- en N-weg en minimaal veertig uur per week, tussen 9:00 en 21:00 uur, publiek toegankelijk is.. En er moet  een netaansluiting zijn van minstens 600 kVA op het moment van aanvraag.

Hoe werkt de SPULA-subsidie voor laadinfrastructuur?

De subsidie vergoedt tot maximaal twintig procent van de zogenoemde subsidiabele kosten. Voor laadstations tussen de 200 en 350 kW bedraagt de vaste vergoeding € 19.000. Voor laadstations van 350 kW of meer is dit € 43.000. Ook stationaire batterijen komen in aanmerking, met een vergoeding van € 80 per kWh aan opslagcapaciteit. De bovengrens per locatie ligt op 3.600 kW laadvermogen en 1.400 kWh batterijcapaciteit.

Wat valt onder ‘zwaar vervoer’ binnen SPULA?

Zwaar vervoer betekent in dit geval voertuigen in de categorieën N2 en N3: elektrische trucks, bakwagens en andere voertuigen vanaf 3.500 kilo. Volkswagen Bedrijfswagens levert zelf lichtere modellen, zustermerk MAN biedt binnen de Volkswagen Groep emissieloze trucks aan die perfect onder deze regeling vallen. Denk bijvoorbeeld aan de volledig elektrische MAN eTGM, die zich uitstekend leent voor distributie in en rondom zero-emissiezones.

Aanvragen: wanneer en hoe dien je SPULA in?

De aanvraagperiode voor SPULA loopt van dinsdag 13 mei 2025 09.00 uur tot vrijdag 19 december 2025 12.00 uur. In totaal is er vijftien miljoen euro beschikbaar, verdeeld over de Nederlandse postcodegebieden. Per gebied worden maximaal vijf aanvragen toegekend, dus snel schakelen is belangrijk. De aanvraag verloopt via het platform ‘Mijn RVO’. Daar staan tevens een aantal aanvullende voorwaarden vermeld.

Wat is het verschil tussen SPULA en SPRILA?

Het is goed om SPULA niet te verwarren met SPRILA: de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur voor lichte bedrijfswagens. Waar SPULA zich richt op publiek toegankelijke laadpunten voor zwaar vervoer, is SPRILA bedoeld voor private laadpunten (zoals op het eigen bedrijventerrein) voor voertuigen tot 3.500 kilo. Beide regelingen kunnen elkaar prima aanvullen, afhankelijk van je wagenpark en je ambities.

Volkswagen Bedrijfswagens denkt met je mee

Overweeg je te investeren in laadinfrastructuur voor zwaar elektrisch vervoer? Dan is SPULA een waardevolle regeling die jouw stap richting emissievrij transport aanzienlijk makkelijker én voordeliger maakt. De adviseurs van Volkswagen Bedrijfswagens helpen je graag met een helder advies en begeleiding bij je subsidieaanvraag. Zo zorgen we er samen voor dat je bedrijf klaar is voor de toekomst.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie (18-06-2025). Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Wellicht vind je dit ook interessant?