BPM-vrijstelling bedrijfswagens verdwijnt

Nieuwe bedrijfswagen nodig? Schakel op tijd

Nieuwe bedrijfswagen nodig? Schakel op tijd

24 november 2023

Ondernemers met een bedrijfswagen(park) staan bij de aanschaf van nieuwe bedrijfswagens nu al voor een dilemma. Per 1 januari 2025 vervalt de bpm-vrijstelling en wordt vanaf dan berekend op basis van CO2-uitstoot. Is vergroenen een optie? Of kun je nog niet overstappen op elektrisch?

 

Dat er een einde komt aan de bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens heeft alles te maken met het overheidsstreven om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Maar ook met de plannen om vanaf 2030 de verkoop van (bedrijfs)auto’s met verbrandingsmotoren te verbieden. Door de vrijstelling te schrappen, hoopt diezelfde overheid namelijk dat ondernemers bewuster kiezen voor schoner vervoer.

Vanzelfsprekend een mooi streven, maar het houdt wel in dat bedrijfswagens met verbrandingsmotoren tot wel veertig procent duurder kunnen worden. De bpm wordt namelijk berekend op basis van de CO2-uitstoot. Hoe schoner de auto, hoe lager het bpm-tarief. Wie kiest voor elektrische aandrijving - zonder CO2-uitstoot - hoeft geen bpm te betalen.

Ondernemers hebben in de komende tijd best wel wat uit te zoeken. Dat begint bij het in kaart brengen van de mobiliteitsbehoefte
Huib de Vries
Pon's Automobielhandel

Mobiliteitsbehoefte in kaart brengen
,,Ondernemers hebben in de komende tijd best wel wat uit te zoeken‘’, zo weet Huib de Vries, woordvoerder van Volkswagen Bedrijfswagens bij importeur Pon’s Automobielhandel. ,,Dat begint bij het in kaart brengen van de mobiliteitsbehoefte: hoeveel kilometers maakt je bedrijfswagen? Heb je veel laadvermogen of laadruimte nodig? Werk je in stadscentra? Heb je meerdere bedrijfswagens en kun je hierdoor flexibel plannen? Het zijn zomaar wat vragen, maar je kunt je voorstellen dat het hier om maatwerk gaat‘’, aldus De Vries.

Als je dan bovendien al 73 jaar marktleider bent, dan weet je als bedrijfswagenimporteur het beste hoe je je klanten kunt bedienen in deze bijzondere tijd. Voor een éénpitter is de keuze misschien moeilijker dan voor bedrijven met meerdere bedrijfswagens, maar overal wordt momenteel hard nagedacht en vooral gerekend.

Per 1 januari 2025 zullen zo’n twintig steden lage emissiezones instellen. En daar gaat het niet bij blijven: in 2026 komt daar nog een aantal bij
Huib de Vries
Pon's Automobielhandel

Op tijd schakelen

,,Bpm betekent een forse meer investering voor ondernemers. Wil je dit voorkomen, dan is elektrisch rijden de oplossing. Dit betekent echter dat je vooralsnog iets inlevert op actieradius en laadvermogen. En uiteindelijk is de overstap naar elektrisch onvermijdelijk en wordt er ondertussen hard gewerkt aan grotere actieradiussen en meer laadmogelijkheden. Wil je voor 2025 nog een nieuwe bestelwagen op brandstof, schakel dan op tijd want er is nu al veel vraag. Gelukkig kunnen we ook volgend jaar op de fabriek rekenen en volop leveren’’, is het advies van De Vries.

Emissiezones groeien hard

Daarnaast is er nog iets om rekening mee te houden: ,,Per 1 januari 2025 zullen zo’n twintig steden lage emissiezones instellen. En daar gaat het niet bij blijven: in 2026 komt daar nog een aantal bij. Bestelwagens met Euro 6 dieselmotoren krijgen nog uitstel tot 2028, maar daarna gaan die zones toch echt op slot. Als je dan in deze steden moet zijn en geen flexibel wagenpark hebt, dan is het verstandig om daar nu al op voor te sorteren en te kiezen voor elektrisch transport.’’

Nu al advies inwinnen over bedrijfswagens

Elke bedrijfswagenadviseur van Volkswagen Bedrijfswagens kan zijn klanten nu al helemaal meenemen in dit plaatje. Het woord maatwerk viel al eerder en is iets van alle tijden. Maar nu is het meer dan ooit van belang. ,,Wij kunnen allerlei oplossingen aandragen. Van brandstofmotoren tot plug-inhybrides en volelektrisch en van Caddy tot Crafter. Maar wat is passend? Daarover gaan we graag het gesprek aan.’’

Bij zo’n advies spelen vandaag de dag veel bijzondere factoren mee. Heb je veel ruimte nodig? Dan komt de e-Crafter in beeld als je genoeg hebt aan zo’n 170 km actieradius op een dag. Wil je een duurzaam visitekaartje rijden en kun je een lagere actieradius en lager laadvermogen in je dagelijkse werkzaamheden verweven? Dan is de ID. Buzz natuurlijk een geweldige optie. Of je kiest voor een plug-inhybride. Die is er nu al als Multivan voor personenvervoer. Vanaf medio 2024 is de dan volledig nieuwe Transporter ook in besteluitvoering met een stekker leverbaar. Minder CO2, minder bpm’, voorspelt de woordvoerder.

Wellicht vind je dit ook interessant?