Prinsjesdag 2024: dit betekent het voor ondernemers met een bedrijfswagen
Prinsjesdag markeert traditioneel de start van het nieuwe parlementaire jaar. Op deze dag, de derde dinsdag van september, presenteert het kabinet het Belastingplan 2025 als onderdeel van de Miljoenennota. Dit zijn plannen van het nieuwe kabinet, waarover in de komende maanden nog wordt gediscussieerd voordat er over wordt gestemd. Pas als de Eerste Kamer haar goedkeuring heeft gegeven, zijn de plannen definitief. Voor ondernemers die afhankelijk zijn van bedrijfswagens, brengt dit veranderingen op mobiliteitsgebied met zich mee. Op Prinsjesdag 2024 zijn er enkele belangrijke plannen aangekondigd voor het komende jaar. We zetten deze hieronder voor je op een rij.
Hoeveel bpm betaal je vanaf 2025 op een bedrijfswagen?
In een eerder artikel bespraken we al het vervallen van de bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens. Dit betekent dat je vanaf 2025 bpm moet betalen bij de aanschaf van een nieuwe bedrijfswagen. De bpm wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot van het voertuig, uitgedrukt in grammen per kilometer. Voor een bedrijfswagen met een benzine-, diesel- of (plug-in) hybride motor bedraagt de bpm € 74,41 per uitgestoten gram CO2 per kilometer. Voor elektrische bedrijfswagens blijft de bpm op nul staan, aangezien deze voertuigen geen CO2 uitstoten.
Hoe bespaar je bpm op een bedrijfswagen?
Ondernemers die nog dit jaar een nieuwe bedrijfswagen aanschaffen, deze vóór 1 januari 2025 inschrijven in het RDW-kentekenregister en tenaamstellen, betalen geen bpm. Indien de inschrijving vóór 1 januari 2025 plaatsvindt, maar de tenaamstelling ergens tussen 1 januari en 28 februari van het nieuwe jaar wordt gedaan, mag je ervoor kiezen om de bpm te laten berekenen op basis van de netto catalogusprijs (NCP) in plaats van de CO2-uitstoot. Dit kan in de meeste gevallen financieel voordeliger uitpakken. Vanaf 1 maart 2025 vervalt deze regeling en zal de bpm uitsluitend worden berekend op basis van de CO2-uitstoot.
Hoeveel bijtelling betaal ik na 2025 op een bedrijfswagen?
Als je jouw bedrijfswagen meer dan 500 kilometer per jaar ook privé gebruikt, betaal je bijtelling. Rijd je in een plug-in hybride bedrijfswagen of een bus met brandstofmotor, dan is de standaard bijtelling nu 22% over de consumentenprijs inclusief bpm en btw. Je telt dus 22% van de cataloguswaarde bij je loon op, hier betaal je belasting over. In het komend jaar blijft dat percentage hetzelfde, behalve voor elektrische bedrijfswagens. De bijtelling daarvan is momenteel vastgesteld op 16% van de consumentenprijs, maar wordt per 1 januari 2025 verhoogd naar 17%. Voor elektrische bedrijfswagens geldt overigens wel dat die 17% alleen voor de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde van toepassing is. Daarboven geldt een bijtelling van 22%.
Hoeveel wegenbelasting betaal ik na 2025 op een bedrijfswagen?
Ook de motorrijtuigenbelasting (MRB) wordt aangepast in 2025. Voor bedrijfswagens met een verbrandingsmotor betaal je nog steeds 100% van het MRB-tarief, gebaseerd op de gewichtsklasse en eventuele provinciale opcenten. Als je kiest voor een plug-in hybride bedrijfswagen betaal je 75% van het MRB-tarief. . Eigenaren van elektrische bedrijfswagens profiteren nog steeds van een flink belastingvoordeel: zij betalen slechts 25% van het MRB-tarief.
Is er na 2025 subsidie voor elektrische bedrijfswagens?
De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) stopt eind 2024. Tot 31 december 2024 kun je nog een aanvraag indienen, zolang de subsidiepot van € 60 miljoen niet leeg is. In 2025 wordt er geen nieuwe subsidie voor elektrische bedrijfswagens beschikbaar gesteld. Of de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil) van kracht blijven is nog niet bekend. De huidige regelingen stellen je in staat een deel van het geïnvesteerde bedrag in een elektrische bedrijfswagen af te trekken van de winst en een deel van de boekwaarde willekeurig af te schrijven. Of elektrische bedrijfswagens in 2025 nog op de nieuwe milieulijst zullen staan weten we pas op 1 januari 2025. De onlangs aangekondigde Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven (SPRILA) geldt alleen voor 2024.
Wat zijn de verschillen tussen 2024 en 2025?
2024 | 2025 | |
---|---|---|
Bpm | Ondernemersvrijstelling | € 74,41 per gram CO2/km |
Bijtelling ICE/PHEV/BEV | 16%*/22%/22% | 17%*/22%/22% |
Mrb ICE/PHEV/BEV | 100%/100%**/0% | 100%/75%/25% |
SEBA | max. 12% / € 5.000 / auto | - |
MIA | 27%*** | n.n.b. |
SPRILA | afh. van investering | - |
Bpm
Bijtelling ICE/PHEV/BEV
Mrb ICE/PHEV/BEV
SEBA
MIA
SPRILA
Dit zijn de belangrijkste wijzigingen voor ondernemers met een bedrijfswagen die tijdens Prinsjesdag 2024 zijn aangekondigd. De adviseurs van Volkswagen Bedrijfswagens staan klaar om je te helpen de beste keuzes te maken, zodat je ook in 2025 zorgeloos de weg op kunt.
Kom langs bij jouw dichtstbijzijnde Volkswagen Bedrijfswagens dealer voor een adviesgesprek.
*) tot € 30.000, daarboven 22%
**) gewichtscorrectie 125 kg
*** percentage afhankelijk van voertuigcategorie en aandrijfsoort
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum 20-09-2024 van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.