Kosten elektrische bedrijfswagen
Alles over belasting, subsidie, verbruik, onderhoud
Alles over belasting, subsidie, verbruik, onderhoud
Hoeveel kost zakelijk elektrisch rijden?
Belasting, subsidie, verbruik, onderhoud.
Een elektrische bedrijfswagen is om meerdere redenen een goede keuze. Het is beter voor de planeet, het rijdt een stuk rustiger en je profiteert van allerlei belastingvoordeel. Maar hoeveel kost elektrisch rijden nou eigenlijk?
Aanschafkosten
Belastingvoordeel en subsidie
Op dit moment zijn er twee 100% elektrische Volkswagen Bedrijfswagens beschikbaar. De ID. Buzz Cargo vanaf € 46.200 excl. btw. de e-Crafter vanaf € 56.700 excl. btw. Aangezien de overheid ook dit jaar nog een aantal belastingvoordelen en subsidies biedt, kan het daadwerkelijke aankoopbedrag flink lager uitkomen.
Tip: check de lokale subsidies
Het is interessant om te controleren welke extra subsidies er in jouw specifieke gemeente gelden voor elektrische bedrijfswagens. Zo steunen veel gemeenten ondernemers die minimaal 18 uur per week in de gemeente werken, met een gratis laadpunt, bij aanschaf van een honderd procent elektrische bestelauto. Deze regeling komt bovenop de al bestaande subsidie voor elektrische bestelauto’s van € 5.000 voor ondernemers.
Verbruikskosten
Bereken je geschatte kosten per jaar
Hoeveel je verbruikskosten van je elektrische bedrijfswagen zijn, is afhankelijk van een aantal factoren. Waar je meestal rijdt. Hoeveel kilometer per jaar aflegt. Waar je voornamelijk oplaadt en welke laadpas je daarvoor gebruikt. Maak met onderstaande simulator een inschatting van jouw verbruikskosten.
Meer fiscale voordelen
Geen wegenbelasting. 16% bijtelling
Als je nu een elektrische bus aanschaft, betaal je tot 2026 geen of minder wegenbelasting (MRB). Bovendien profiteren eigenaars van zakelijke elektrische bedrijfswagens ook bij aankoop in 2023 van een lagere bijtelling: 16% over de eerste € 30.000. Voor het bedrag daarboven geldt de normale bijtelling van 22%. De lagere bijtelling geldt voor 5 jaar.
Rekenvoorbeeld: elektrisch vs traditioneel
De aanschafprijs van een elektrische bedrijfswagen is vaak hoger dan die van een bus op fossiele brandstof. En toch is het een slimmere investering gezien de lagere variabele kosten. In de tabel hieronder vind je een rekenvoorbeeld.
Rekenvoorbeeld: elektrisch vs traditioneel
Caddy Maxi 2.0 TDI 90 kW DSG | ID. Buzz Cargo 77 kWh | Transporter L1 2.0TDI 110 kW DSG | |
---|---|---|---|
Prijs auto excl. btw/bpm
| € 23.375 | € 46.200 | € 32.450 |
Auto-componenten per kilometer* | € 0,31 | € 0,51 | € 0,38 |
Brandstof per kilometer** | € 0,11 | € 0,06 | € 0,18 |
Totaal kosten per kilometer | € 0,42 | € 0,57 | € 0,56 |
Inclusief SEBA | - | € 0,48 | - |
Prijs auto excl. btw/bpm
Auto-componenten per kilometer*
Brandstof per kilometer**
Totaal kosten per kilometer
Inclusief SEBA
* Componenten bevatten; afschrijving, onderhoud, reparatie, banden, verzekering, houderschapsbelasting, vervangend vervoer en pechhulp
** Afhankelijk van laad- en brandstofkosten. Gerekend met € 0,35 per kWh en €2,265 per liter diesel
Getoonde berekening is een voorbeeldberekening op basis van een bezitsduur van 5 jaar en een jaarkilometrage van 20.000. Prijzen in de tabel zijn exclusief BTW. De voorbeeldberekening is opgesteld met als doel een indicatie te geven tussen de te verwachten gemiddelde kosten voor een Caddy Maxi, ID. Buzz Cargo en Transporter. Hier kunnen geen rechten aan worden ontleend.