Voor de veiligheid: UN-ECE en GSR
Actualiteiten

Voor de veiligheid: UN-ECE en GSR

Als het om verkeer gaat, heeft ‘Europa’ een duidelijke focus: het terugdringen van het aantal dodelijke slachtoffers. Onder de vlag van de UN-ECE (United Nations Economic Commission for Europe) worden daarvoor vanaf 7 juli nieuwe maatregelen van kracht. Het belangrijkste daarbij: alle nieuwe bedrijfswagens moeten vanaf dat moment voorzien zijn van diverse slimme veiligheidssystemen.

Met ‘Vision Zero’ streeft de EU naar nul doden en ernstig gewonden op de Europese wegen in 2050. Daarvoor is zeker nog werk te verzetten: in 2021 waren er bijvoorbeeld bijna 20.000 dodelijke ongevallen in de EU-zone. Een ander belangrijk cijfer: bij 90% van alle ongevallen was een menselijke fout de bepalende factor. Ook goed om te weten: de meest voorkomende ongevallen zijn kop-staartbotsingen tussen auto’s en bedrijfswagens, aanrijdingen door een rechtsafslaande vrachtwagen waarbij een rechtdoorgaande fietser over het hoofd wordt gezien en aanrijdingen met overstekende voetganger(s) voor de (bedrijfs)auto.

Nieuwe richtlijnen GSR

Nieuwe richtlijnen

Om het aantal ongevallen en dodelijke slachtoffers terug te dringen, wordt op 7 juli de General Safety Regulation (GSR) van kracht. Dat betekent dat vanaf dat moment diverse veiligheidssystemen verplicht aanwezig moeten zijn op nieuwe personen- en bedrijfswagens. Deze systemen ondersteunen je bij zo veilig mogelijk rijden, sommige ervan kunnen in noodsituaties zelfs zelfstandig ingrijpen om een ongeval te voorkomen. De nieuwe regels zijn vooral gericht op het beschermen van de inzittenden van de (bedrijfs)auto én van kwetsbare verkeersdeelnemers zoals voetgangers en fietsers.

Deze systemen dienen per 7 juli standaard aanwezig te zijn op een nieuwe bedrijfswagen:

  • De noodremassistent (Front Assist). Dit systeem waarschuwt met akoestische en visuele signalen voor een mogelijke aanrijding. Als je hier niet op reageert, kan het systeem in het ergste geval automatisch een noodstop uitvoeren.
  • Lane Assist rijstrookmonitoring. Dit systeem houdt de auto met gerichte stuuringrepen automatisch binnen de wegmarkeringen. Dit voorkomt dat je onbedoeld de rijbaan verlaat, bijvoorbeeld door onoplettendheid.
  • Vermoeidheidsherkenning herkent de (onverwachte) bewegingen van het stuur en de pedalen, die kunnen duiden op een gebrek aan concentratie en/of vermoeidheid. Als dat gebeurt, krijg je via het dashboard het advies om pauze te nemen.
  • Bandenspanningssensoren. Zeker een te lage bandenspanning heeft een negatieve invloed op het weggedrag. De bandenspanningsensoren geven aan wanneer het tijd is om de banden naar de juiste spanning te brengen
  • Parkeersensoren of achteruitrijcamera. Bij achteruitrijden verzorgen parkeersensoren een indringend geluid als ze een obstakel of een medeweggebruiker waarnemen. De achteruitrijcamera brengt de omgeving achter de auto in beeld op een display. Zo maken beide systemen achteruitrijden makkelijker en veiliger.
  • Voorbereiding alcoholslot: dit is een gestandaardiseerde voorziening waarop alcoholslotapparaten van diverse aftermarket-fabrikanten zijn aan te sluiten. Zo’n slot voorkomt dat bestuurders die boven een bepaalde alcohollimiet zitten, de auto kunnen starten.
  • Intelligente snelheidsassistentie: met behulp van camera’s en aan GPS gekoppelde kaarten waarschuwt dit systeem voor het overschrijden van de geldende snelheidslimiet.

Voor jouw veiligheid én die van anderen beschikken veel recente en huidige modellen van Volkswagen Bedrijfswagens al over (de meeste van) deze rijassistentiesystemen. Vanaf 7 juli wordt elk model standaard geleverd met alle hierboven genoemde voorzieningen.

Ook dit hoort bij UN-ECE

De verplichte veiligheidsvoorzieningen mogen dan vooral in het oog springen, UN-ECE staat ook voor een aangescherpte testprocedure voor het bepalen van het verbruik en de CO₂-uitstoot, én voor maatregelen die bedoeld zijn om software-aanvallen tegen te gaan. Veiligheid op alle vlakken dus.

Uit het boekje

Het boekje ‘Auto en Fiscus’ geeft duidelijke antwoorden op de 100 meest gestelde vragen over je bedrijfsauto’s en de fiscus. Je kunt dit handige boekje hier gratis downloaden.

Wellicht vind je dit ook interessant?