Geschiedenis.

In 1947 zit zakenman Ben Pon aan tafel bij Volkswagen. Met potlood maakte hij een ruwe schets van een rechthoekige transportwagen. Een kleine drie jaar later start de productie van de eerste Volkswagen Transporter. Ontdek hier meer over de fascinerende historie van Volkswagen Bedrijfswagens. Een uniek tijdsbeeld.

1947

Begin importeurschap Pon. 23 april: Ben Pon bespreekt bij Volkswagen zijn ideeën over de import naar Nederland. Tijdens het gesprek maakt hij een ruwe schets van een rechthoekige transportwagen. Eigenlijk is het niet meer dan een flinke doos op wielen, met voorin een cabine en achterin de motor. Het chassis van de Kever dient als basis voor het voertuig. Een jaar later besluit Volkswagen het idee uit te werken. Zo wordt Ben Pon de uitvinder van de Volkswagen Transporter.

1950 

Productie T1. Op 8 maart 1950 start in Wolfsburg de serieproductie van de eerste Transporter (de T1). Het eerste jaar verlaten 8.059 Transporters de fabriek, voor die tijd een niet gering aantal. Maar de vraag is groter. Enkele jaren later opent dan ook een fabriek in Hannover, waar uitsluitend Transporters worden gebouwd.

1967

Transporter T2. De eerste Transporter blijft jarenlang goed verkopen. Dus ook al stellen Volkswagens ingenieurs al in 1960 een opvolger voor, pas zeven jaar later gaat de Transporter T2 in productie. De rechte, door een verticale spijl in tweeën gedeelde voorruit is vervangen door een fraaie ronde ruit uit één stuk. En de nieuwe Transporter is ook veel groter, robuuster en veiliger dan z’n voorganger.

1975

Volkswagen LT. In 1975 introduceert Volkswagen een geheel nieuwe bedrijfswagen met een watergekoelde motor voorin. De nieuweling heet LT.

1979

Transporter T3. De Transporter blijft voorlopig nog gebaseerd op luchtkoeling en een motor achterin. Dat geldt ook voor de Transporter van de derde generatie (de T3) die in 1979 van de band rolt.

1981

Golf bestelwagen. In 1981 komt Volkswagen Bedrijfswagens met de Golf Bestelwagen: een Golf waarbij de achterbank is weggelaten en vervangen door een vlakke laadbodem. Ideaal om kleine ladingen te vervoeren. Deze compacte bestelwagen krijgt na een paar jaar de naam Golf Van.

1982

Watergekoelde motoren. In 1982 maken de beroemde luchtgekoelde motoren van de Transporter plaats voor watergekoelde exemplaren. Deze motoren gaan niet alleen langer mee, maar zijn ook zuiniger en schoner. De nieuwe motor zit nog wel achterin

1983

Passat Variant Van. In 1983 doet de Passat Variant Van met een zeer royale laadruimte zijn intrede. Deze Van bewijst dat comfortabel én praktisch vervoer uitstekend samengaan.

1983

Volkswagen Caddy. Daarnaast introduceert Volkswagen in 1982 de Caddy, een pick-up gebaseerd op de Golf. De Caddy moet het ‘gat’ tussen de Passat Variant en de Transporter opvullen. De Caddy wordt geproduceerd in Joegoslavië.

1984

Polo Van. De Polo Van is de ideale bestelwagen voor iedereen die kleine maar zware ladingen moet vervoeren. Want deze Van heeft in verhouding tot zijn eigen gewicht een zeer groot laadvermogen.

1989

Volkswagen Taro. In 1989 start in Hannover de productie van de Taro, een tweewiel aangedreven pick-up onder licentie van Toyota. Er is ook een 4x4-uitvoering die bij Toyota in Japan wordt gebouwd.

1990

Transporter T4. In 1990 presenteert Volkswagen een nieuwe Transporter. Aan deze T4 is jarenlang gewerkt. Het is dan ook niet zomaar een nieuwe generatie, maar een ware revolutie. De T4 is een volstrekt nieuwe bedrijfswagen, die in niets lijkt op de voorgaande generaties. Opvallendste verschillen zijn de (lijn)motor voorin en de voorwielaandrijving. Deze totale ommezwaai is te vergelijken met de enorme stap van Kever naar Golf in 1974.

1994

Golf Variant Van. De eerste Van editie van de Golf Variant verschijnt op het toneel. Deze uitvoering heeft een verhoogd dak van kunststof. Hiermee biedt deze Van alle ruimte voor zakelijk gebruik, gecombineerd met volop comfort voor de veeleisende privé-rijder.

1996

Nieuwe LT. Volkswagen introduceert een nieuwe versie van de LT, met een moderne uitstraling en voorzien van stillere en zuinigere motoren. Ook is er nog meer aandacht besteed aan veiligheidsaspecten.

1999

Polo Variant Van. Maar liefst 1.500 liter laadruimte heeft de in 1999 geïntroduceerde Polo Variant Van. Ideaal voor compacte ladingen en dankzij de complete uitrusting met onder meer stuurbekrachtiging ook nog eens bijzonder comfortabel.

2000

Sharan Van. Met een laadruimte van maar liefst 2.200 liter beschikt de nieuwe Volkswagen Sharan Van over het meeste laadvolume in de ‘Van klasse’. Met zijn constante weggedrag en overzichtelijke dashboard staat deze Van garant voor vele veilige en comfortabele kilometers.

2003

Touareg Van. Een robuuste, opvallende en stoere bedrijfswagen. Dat is de Touareg Van. Zowel in de stad als op ruig terrein biedt deze Touareg onbegrensde mogelijkheden. En elke lading vindt een veilige plek in de gestoffeerde laadruimte van 1.590 liter.

2003

Touran Van. Naast de Touareg Van introduceert Volkswagen de Touran Van , een toonbeeld van techniek met talloze accessoires. De achterklep loopt door tot aan de bumper, zodat deze Van een flinke laadhoogte heeft.

2003

Transporter T5. Nog meer nieuws in 2003: de vijfde generatie van de Transporter. In ruim 50 jaar is de Transporter met de nieuwste techniek verder ontwikkeld tot een comfortabele, krachtige en efficiënte bedrijfswagen. De nieuwe Transporter is leverbaar in vele uitvoeringen en neemt zo een nog grotere voorsprong op zijn concurrenten.

2004

Nieuwe Caddy. Met een compleet nieuw design ziet de derde generatie Caddy het licht. Aan laadruimte laat deze Caddy niets te wensen over: maar liefst 3.200 liter staan tot de beschikking. Ook veiligheid is één van zijn sterke eigenschappen. Zo is de Caddy uitgerust met onder andere ABS en een bestuurdersairbag.

2006

Crafter. Meer kracht, meer mogelijkheden. Hiervoor staat de Crafter, de geheel vernieuwde vervanger van de LT. Zijn ro-buuste uiterlijk en ongekende veelzijdigheid in uitvoeringsmogelijkheden zetten een nieuwe trend.

2007

Caddy Maxi. Het succes van de Volkswagen Caddy vormt de basis voor de nieuwe, extra lange Caddy Maxi . Deze is 47 centimeter langer en heeft ruim 1.000 liter meer laadruimte dan de ‘gewone’ Caddy.

2009

T5 facelift. Zes jaar na de introductie van de vijfde generatie Transporter volgt er een grondige facelift. Die is nu veel meer in lijn met het nieuwe design van het merk. Ook op technisch gebied heeft de nieuwe Volkswagen Transporter de nodige wijzigingen ondergaan.

2010

Vernieuwde Caddy. Zes jaar na de introductie werd de derde generatie Volkswagen Caddy vernieuwd. Wat vooral in het oog springt is de vernieuwde voorzijde. Hierdoor is de Caddy meer in lijn met de rest van de modellen en nog herkenbaarder als Volkswagen. Ook op technisch gebied vinden wijzingen plaats, de Caddy is onder andere leverbaar met EcoFuel motoren.

2011

Amarok. In 2011 wordt de Volkswagen Amarok op de Nederlandse markt geïntroduceerd. Met de Amarok heeft Volkswagen sinds jaren weer een pick-up in het modellenaanbod. De Amarok kenmerkt zich door een robuust en representatief uiterlijk, is op alle terreinen inzetbaar en is voorzien van moderne TDI-motoren.

2011

Nieuwe Crafter Volkswagen introduceert in het voorjaar van 2011 de nieuwe Crafter. Vijf jaar na introductie van de Crafter wordt deze vernieuwd met een gewijzigde voorzijde. Naast een uiterlijke opfrisbeurt vinden er belangrijke technische wijzingen plaats. Zo wordt het motorenaanbod vernieuwd en zijn alle varianten als BlueMotion Technology leverbaar. Met als resultaat dat het brandstof bespaart en het laadvermogen wordt vergroot.

2011

BlueMotionTechnologies. Met de komst van de Amarok met BlueMotion Technology, in het najaar van 2011, zijn alle bedrijfswagens bestelbaar in een duurzame variant. De BlueMotionTechnologies brengen het brandstofverbruik en daarmee de bedrijfskosten drastisch terug. BlueMotionTechnologies omvat onder andere een Start-Stopsysteem, regeneratie van remenergie, aerodynamische aanpassingen en banden met lage rolweerstand.

2015

De nieuwe Caddy. De vierde generatie van de Caddy ziet in 2015 het levenslicht. Ze kent een nieuwe voor- en achterzijde, met exacte, dynamische lijnen. Het interieur van de nieuwe Caddy is geïnspireerd op de personenwagens van Volkswagen. Ook diverse nieuwe veiligheidssystemen uit de personenwagens van Volkswagen hebben hun weg gevonden naar de nieuwe Caddy.


2015

De nieuwe Transporter. In 2015 werd ook de zesde generatie van de Transporter gepresenteerd. Met nieuwe innovaties, verbeterd comfort, vergrote veiligheid en zuinigere motoren. Zo is de Transporter nog meer een allround professional. Een auto die tegemoet komt aan de wensen van echte vakmensen. 

2016

Amarok facelift. 5 jaar na de introductie van de Amarok volgt een facelift. De nieuwe Amarok heeft een premium krachtig design met een nieuwe 3.0 L TDI V6-motor: vermogen tot 165 kW, koppel tot 550 Nm. De nieuwe Amarok is de enige auto met de unieke combinatie van een comfortabele 8-traps automaat en permanente 4MOTION vierwielaandrijving.

2017

De nieuwe Crafter. De nieuwe Volkswagen Crafter is in tegenstelling tot de vorige Crafter 100% Volkswagen. De nieuwe Crafter werd bij zijn publieksdebuut op de bedrijfswagententoonstelling in Hannover uitgeroepen tot ‘International Van of the Year 2017’. Hij kreeg de award vooral vanwege slimme innovaties die het brandstofverbruik en de bedrijfskosten zo veel mogelijk beperken en de geavanceerde assistentiesystemen die zorgen voor maximaal comfort en een hoog veiligheidsniveau. De nieuwe Volkswagen Crafter staat sinds maart 2017 in de showrooms van de Nederlandse Volkswagen Bedrijfswagens-dealers. 


Toon prijzen:


De prijzen op de website staan standaard op excl. BTW, BPM en kosten rijklaar maken. Naar wens kunt u kiezen voor de vertoning van prijzen incl. BTW, BPM en kosten rijklaar maken.