Nieuwe Caddy en Caddy Combi EcoFuel: nog zuiniger met aardgas/Groengas

Leusden, 15 juli 2015 – De nieuwe Volkswagen Caddy en Caddy Combi zijn er ook in de vierde generatie in EcoFuel-uitvoering. De nieuwe 1.4 TGI-motor voldoet aan de Euro 6-norm. Hij is geschikt voor CNG (Compressed Natural Gas - aardgas), maar ook voor Groengas (van biologische herkomst) en benzine. Vergeleken met hun voorgangers zijn de nieuwe EcoFuel-modellen maar liefst 28% zuiniger en 25% krachtiger. Daar komt bij dat aardgas 45% goedkoper is dan benzine én de EcoFuel-modellen komen in aanmerking voor verschillende regionale subsidiemogelijkheden en de MIA investeringsaftrek.

De nieuwe 1.4 TGI motor van de Caddy en Caddy Combi EcoFuel levert 81 kW/110 pk en is daarmee goed voor prima prestaties. Vergeleken met zijn 2,0-liter voorganger is hij maar liefst 28% zuiniger geworden en heeft hij een 25% hoger koppel. De 1.4 TGI is moderner van opzet en wordt standaard geleverd in combinatie met een zesversnellingsbak (voorganger: 5-bak) en een start/stop-systeem inclusief ‘terugwinning’ van remenergie (recuperatie). Het gemiddelde verbruik van de Caddy EcoFuel komt uit op 4,1 kg aardgas/100 km (voorganger: 5,7 kg/100 km). Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 112 g/km (voorganger: 156 g/km). De verbruik- en CO2-waarden voor de grotere Maxi-uitvoeringen liggen fractioneel hoger.*


Ruimere actieradius

De Caddy en Caddy Combi EcoFuel beschikken over vier gastanks die veilig en plaatsbesparend onder de wagenvloer zijn gemonteerd. Net als in de voorganger bedraagt de capaciteit circa 26 kg aardgas. Door het lagere verbruik is de actieradius aanzienlijk toegenomen: van 440 naar 610 km op H-gas. De grotere Maxi-uitvoeringen hebben een tankcapaciteit van circa 37 kg, goed voor 760 km op H-gas (voorganger: 550 km). Voor noodgevallen is er een benzinetank van 13 liter beschikbaar.


Groengas: voordelig en nog milieuvriendelijker

Bij de helft van de nu al 135 Nederlandse CNG-tankstations wordt standaard Groengas getankt. Groengas heeft dezelfde eigenschappen als aardgas. Het is echter van biologische oorsprong en daardoor is de CO2-uitstoot nog eens 72% lager dan die van aardgas. Een kilo aardgas/Groengas kost circa 1,07 euro**. Een ‘volle tank’ voor een Caddy EcoFuel komt daarmee op zo’n 28 euro (40 euro voor de Maxi). Ook in omringende landen is er tegenwoordig een goede aardgas-/Groengas-infrastructuur. Een Caddy (Combi) EcoFuel komt in 2015 in aanmerking voor de MIA investeringsaftrek. Daarboven zijn er verschillende regionale subsidiemogelijkheden – de Volkswagen Bedrijfswagens-dealer kent alle details. Het voordeel van rijden op Groengas kan via de website van Groengas Nederland worden berekend.

De Caddy EcoFuel bestelwagen (grijs kenteken) is leverbaar vanaf 17.150 euro*** en de Caddy Combi met ruimte voor vijf of zeven inzittenden (geel kenteken) is er vanaf 29.190 euro****.



*
De verbruiksgegevens met betrekking tot de aardgasmotoren zijn van toepassing op het gebruik van H-gas. Bij het gebruik van het Nederlandse L-gas moet rekening gehouden worden met een 15% hogere waarde.
** Als u hoofdzakelijk bij aardgasstations tankt, kan ook dit gas voor een kleine vergoeding vergroend worden.
*** Deze voertuigprijzen zijn adviesprijzen exclusief BTW, BPM en afleverkosten. Lees de algemene verkoopinformatie.
**** Deze prijs is de consumentenadviesprijs inclusief BPM/BTW, exclusief afleverkosten. Lees de algemene verkoopinformatie op www.volkswagen.nl

Ook altijd op de hoogte over het laatste nieuws omtrent uw bedrijfswagen? Schrijft u zich dan vandaag nog in voor de nieuwsbrief.

Toon prijzen:


De prijzen op de website staan standaard op excl. BTW, BPM en kosten rijklaar maken. Naar wens kunt u kiezen voor de vertoning van prijzen incl. BTW, BPM en kosten rijklaar maken.