Bandenlabel

Bandenlabel

Net als bij auto’s, huizen, wasmachines, koelkasten en andere apparaten, heeft de Europese Unie sinds 2012 ook voor banden een ‘energielabel’ verplicht gesteld. Op het bandenlabel is te zien hoe goed de band presteert met betrekking tot onder andere brandstofefficiëntie, grip bij nat wegdek en extern afrolgeluid. 

Vanaf 1 mei 2021 is het EU-bandenlabel vernieuwd en moet het bandenlabel ook bij nieuwe auto’s getoond worden. Op ieder bandenlabel staat een QR-code, die is gekoppeld aan een openbare Europese database met productinformatie over de specifieke band.

De gedachte achter het label

In 2050 wil de EU klimaatneutraal zijn. Tot die tijd moet er hard gewerkt worden om de opwarming van de aarde zoveel mogelijk te beperken. Zo zullen auto's minder of, liever nog, geen CO2 moeten uitstoten. Ook banden spelen hier een rol in. Brandstofbesparende banden dragen bij aan een lager verbruik, of dat nu een fossiele brandstof is of stroom

Uitleg van bandenlabel

Wat betekenen de verschillende symbolen en letters op het bandenlabel? *

  1. ‘Brandstofefficiëntie’ laat in 5 klassen (A t/m E) zien hoe de band scoort op brandstofverbruik als gevolg van de rolweerstand van de band op het wegdek.
  2. 'Grip op nat wegdek’ geeft in 5 klassen (A t/m E) aan hoe goed de band presteert op een nat wegdek.
  3. ‘Geluid’ geeft in 3 klassen (A t/m C) en in decibel (dB) informatie over de hoeveelheid afrolgeluid van de band.
  4. Het ‘sneeuwsymbool’ laat zien of een band geschikt is voor gebruik bij zware sneeuwcondities en winterse omstandigheden.
  5. Het ‘ijssymbool’ geeft weer of een band geschikt is voor gebruik bij zeer hevige sneeuw- en ijscondities.

Veelgestelde vragen

Met onderstaande veelgestelde vragen informeren we je graag.

Ook kun je op de site van de Europese UnieOpens an external link alle informatie vinden over het nieuwe bandenlabel en de regelgeving vanuit de EU. Staat je vraag er niet bij of is het antwoord niet geheel duidelijk? Neem dan contact op met onze Klantenservice via telefoonnummer 088 - 033 0109: op werkdagen en zaterdag bereikbaar van 08:00 uur tot 20:00 uur. Je kunt ook een e-mail sturen via onze contactpagina of stel je vraag via onze social kanalen.

Vragen over het nieuwe bandenlabel op auto’s

Vragen over het nieuwe bandenlabel voor losse banden

Disclaimer van NL

  • Om We Connect te kunnen gebruiken, heb je een Volkswagen ID-gebruikersaccount nodig. Log in via de We Connect-App met je gebruikersnaam en wachtwoord en registreer je wagen in jouw account. Voor We Connect Plus heb je tot 90 dagen na voertuigoverdracht om je bedrijfswagen te registreren op vwn.de/myVolkswagen of via de Volkswagen We Connect-app (beschikbaar in de App Store en Google Play Store) om de diensten volledig te kunnen gebruiken tijdens de overeengekomen kosteloze periode. Een geïntegreerde internetverbinding maakt het gebruik van de mobiele onlinediensten van We Connect mogelijk. De binnen Europa gemaakte datakosten worden gedragen door Volkswagen AG als onderdeel van de netwerkdekking met uitzondering van de Streaming & Internetdiensten en individuele In-Car Apps. Om gebruik te kunnen maken van de streaming- en internetdiensten, individuele In-Car Apps en de Wi-Fi-hotspot, kunnen data-abonnementen worden gekocht bij de externe mobiele communicatiepartner Cubic Telecom en worden gebruikt binnen de netwerkdekking in tal van Europese landen. Informatie over de voorwaarden, prijzen en ondersteunde landen is beschikbaar op vw.cubictelecom.com. Als alternatief kan de bestuurder internetradio en mediastreaming gebruiken via een mobiel apparaat (bijv. smartphone) dat als mobiele wifi-hotspot kan fungeren. In dit geval zijn de betreffende diensten alleen beschikbaar in combinatie met een bestaand mobiel abonnement tussen jou en je mobiele provider of met een afzonderlijk daartoe afgesloten contract en alleen indien dekking beschikbaar is. Afhankelijk van je mobiele abonnement kan voor gegevensuitwisseling via internet extra kosten in rekening worden gebracht (bijv. roamingkosten), vooral als je de dienst in het buitenland gebruikt. Om de gratis We Connect app te gebruiken heb je een smartphone met een geschikt iOS of Android besturingssysteem en een simkaart met data-optie nodig. Je hebt ook een geschikt mobiel abonnement nodig dat al bestaat of apart is geregeld met je mobiele provider. De beschikbaarheid van de individuele We Connect- en We Connect Plus-services die in de pakketten worden beschreven, kan van land tot land verschillen en is ook afhankelijk van het voertuig of de uitrusting. Deze diensten zijn beschikbaar voor de duur van de overeengekomen contractduur en kunnen tijdens de contractperiode onderhevig zijn aan inhoudelijke wijzigingen of zelfs beëindigd worden. Ga naar connect.volkswagen-we.com of vraag je Volkswagen dealer om meer informatie. Voor informatie over de voorwaarden van je mobiele telefoon kun je contact opnemen met je mobiele provider.