2.7.59.9, 2018-10-09 10:11:18

Some things never change.

Leusden, 19 september 2017 - Wie kent ‘m niet; het Volkswagen busje. Tussen 1950 en 1979 liepen er miljoenen van de band. De eerste bus van Volkswagen – T1 voor de kenners - zou uitgroeien tot een icoon van de jaren vijftig en zestig, een tijd die stond voor vrijheid en onafhankelijkheid. Het was de voorloper van de moderne vracht- en personenbusjes en een goede vriend van de schilder tot de bakker, van politieagent tot ambulancebroeder en van begrafenisondernemer of postbode tot hippie. Leusden, 19 september 2017 - Wie kent ‘m niet; het Volkswagen busje. Tussen 1950 en 1979 liepen er miljoenen van de band. De eerste bus van Volkswagen – T1 voor de kenners - zou uitgroeien tot een icoon van de jaren vijftig en zestig, een tijd die stond voor vrijheid en onafhankelijkheid. Het was de voorloper van de moderne vracht- en personenbusjes en een goede vriend van de schilder tot de bakker, van politieagent tot ambulancebroeder en van begrafenisondernemer of postbode tot hippie.

 

image

Konden we met die prachtige nieuwe Transporter 70 Edition maar terug in de tijd reizen. Zowel de berijders van de iconische ‘Bulli’ van toen als de geestelijk vader Ben Pon zouden waarschijnlijk verbijsterd zijn geweest over de luxe waarmee de zesde generatie Transporter is uitgerust. Neem de met kunststof beklede driezitsbank – model plank - van de rudimentaire doos op wielen. Die is vervangen door een comfort bestuurders- en bijrijdersstoel met armleuningen; ergonomie is nu een toverwoord. Geen scheerruitjes meer die moeten zorgen voor een beetje frisse lucht, maar hoogwaardige Climatic airconditioning; de portierramen zijn bij de zesde generatie Transporter uiteraard elektrisch te bedienen. De optionele Blaupunkt radio met een klein speakertje waaruit Hilversum I knetterde is vervangen door het hightech radio- en multimediasysteem ‘Composition Audio’ met Bluetooth-telefoonvoorbereiding. Geavanceerde bestuurdersassistentiesystemen als Adaptive Cruise Control, Front Assist noodremassistent, vermoeidheidsherkenning, Light Assist of Multi Collision Braking System? Nooit van gehoord. De luchtgekoelde viercilinder boxermotor achterin met 25 pruttelende pk’s heeft het veld moeten ruimen voor moderne en zuinige watergekoelde EU6-motoren voorin. En de asbak waarin de gemiddelde busrijder in de jaren vijftig en zestig zijn zelf gedraaide shaggie uitdrukte is anno 2017 een optie en zit in het rokerspakket. Want paffen doen we natuurlijk bijna niet meer. 

image

Veel veranderingen, inderdaad. Maar wat goed was, is goed gebleven. Net als het T1 busje tóen heeft de laatste generatie van de Transporter de grootste laadruimte in zijn klasse en is hij functioneler dan ooit. Net als toen is hij verkrijgbaar van Gesloten Bestelwagen tot Pick-up en Kombi in verschillende lengtes en zitcombinaties; meer dan honderd smaken zijn er inmiddels. En net als toen is de Volkswagen Transporter de benchmark waaraan alle andere fabrikanten zich spiegelen. Some things never change. Gelukkig.

Vriendenprijsweken
Echte vakmannen weten het. Een Volkswagen bedrijfswagen is een slimme investering. Zeker tijdens de Vriendenprijs Weken, ontdek snel alle acties.