Factoren van invloed op actieradius
Factoren van invloed op actieradius
Factoren van invloed op actieradius
Factoren van invloed op actieradius

Actieradius elektrisch rijden: welke factoren zijn er van invloed op het bereik?

Actieradius elektrisch rijden: welke factoren zijn er van invloed op het bereik?

Hoeveel kun je eigenlijk rijden met een elektrisch voertuig voordat je weer moet opladen? Ervaren bestuurders van elektrische auto’s weten inmiddels dat de actieradius van een aantal factoren afhankelijk is. En belangrijk: je hebt hier als bestuurder zelf grote invloed op.

Hoeveel kun je eigenlijk rijden met een elektrisch voertuig voordat je weer moet opladen? Ervaren bestuurders van elektrische auto’s weten inmiddels dat de actieradius van een aantal factoren afhankelijk is. En belangrijk: je hebt hier als bestuurder zelf grote invloed op.

Wat is actieradius?

Met de actieradius wordt bedoeld: de afstand die een voertuig kan afleggen zonder tussentijds te laden. De actieradius van een elektrische auto bestaat enerzijds uit de capaciteit van de accu en anderzijds uit het verbruik van de auto.

Waar het bij brandstofauto’s om het aantal verbruikte liters gaat, hebben we het bij elektrische auto’s over het aantal kilowattuur (kWh). Als voorbeeld nemen we de e-Crafter: met zijn 35,8 kWh accupakket heeft de e-Crafter een actieradius van 173 km (NEDC ) / 115 km (WLTP). En dat is voor de meeste bedrijven voldoende voor een volledige werkdag zonder tussentijds opladen. 

Drie factoren die van invloed zijn op verbruik en actieradius

1. Rijstijl van de bestuurder

De meest bepalende factor van de actieradius is misschien wel de rijstijl. Met een elektrische auto is het namelijk goed mogelijk om zuinig te rijden. Denk hierbij aan rustig optrekken, tijdig gas terugnemen in plaats van hard afremmen, en denk ook aan het terugdringen van je maximumsnelheid. De e-Crafter is daarom begrensd op 90 km/h, hiermee wordt energie bespaard. Wanneer je het voertuig laat uitrollen, dan werkt de elektromotor als dynamo en de teruggewonnen energie wordt in de accu opgeslagen. Dit wordt ook wel recuperatie genoemd. Met het gaspedaal is dit goed te regelen. De exacte hoeveelheid energie die bijgeladen wordt, kun je aflezen in de e-manager op je dashboard.

2. Gewicht van het voertuig en de belading

Net als bij alle andere voertuigen geldt ook bij elektrische auto’s dat het gewicht van het voertuig invloed kan hebben op het verbruik. Een volledig beladen elektrisch aangedreven auto verbruikt meer energie dan een lichtere variant. Extra lading heeft een negatieve invloed op de actieradius, neem dus geen overbodige spullen mee. Voor zakelijke ritten geldt dan ook: plan je rit goed, zodat je niet met extra lading de weg op moet.

3. Buitentemperatuur

Accu’s presteren het beste bij een temperatuur van grofweg tussen de 18 en 25 graden. Vooral in de winter neemt de actieradius van een elektrische auto vaak af. Lage temperaturen hebben effect op het accupakket, dat werkt dan minder effectief.

Elektrisch rijden nieuwsbrief

Altijd als eerste op de hoogte van het elektrisch rijden nieuws? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief over de duurzame bedrijfswagens van Volkswagen.

Koelen en verwarmen

Een essentieel onderdeel bij het bewust omgaan met je elektrische auto is ‘klimatiseren’. Klimatiseren is niets meer of minder dan het verwarmen en koelen van je voertuig. De impact van klimatiseren is bij een elektrisch aangedreven auto vele malen groter dan bij een auto rijdend op brandstof. 

Om te weten waar het verschil in zit tussen rijden op een accu of een verbrandingsmotor, dienen we te kijken naar de achterliggende techniek.
Een verbrandingsmotor ontwikkelt zoveel warmte, dat je genoeg over hebt om het interieur  te verwarmen. Bij de verbranding van diesel wordt 40 procent omgezet in energie voor rijden. Er blijft maar liefst 60 procent over aan hitte. Dat is een belangrijk beginsel; het verlies van die restwarmte wordt gebruikt om een auto op te warmen.

Verwarmen kost energie

Bij een elektrisch aangedreven auto wordt maar liefst 95 procent van de stroom, opgeslagen in de accu, daadwerkelijk omgezet in bewegingsenergie. Er is dus maar sprake van 5 procent verlies. Bij een brandstof aangedreven auto gebruiken we het verlies, de warmte, om het interieur te verwarmen. Om een elektrische auto toch te kunnen verwarmen beschikt deze over een speciaal warmte-element. Deze wordt direct door de accu gevoed en kost veel energie. Bij vol vermogen kan dat wel 5 kWh zijn. Je moet hier dus slimmer mee omgaan. Bijvoorbeeld door de auto alvast voor te verwarmen als hij aan de laadpaal zit. Of bijvoorbeeld door alleen de stoelverwarmingen te gebruiken. Gelukkig zijn er ook nieuwe elektrische auto’s die voorzien zijn van een warmtepomp. Die weet slim gebruik te maken van de beperkte warmte die door de elektromotor ontwikkeld wordt, waardoor de speciale elektrische verwarming minder energie vraagt.

Koel bewust

In de zomer wil je gaan koelen, maar ook de airconditioning wordt met de accu gevoed. Deze kan wel 4 kWh aan elektriciteit vragen. Ter vergelijk: de meeste elektrische personenwagens kunnen met 15 kWh tot 100 kilometer afleggen. Dus als je de airco aanzet, kost het je ongelooflijk veel extra energie en dat betekent een behoorlijke impact op je actieradius. Daar dien je dus zorgvuldig mee om te gaan. Zorg ervoor dat je de airconditioning in de zomer niet op de ‘hoogste’ stand zet, maar bouw de temperatuur gelijkmatig af. Zo verbruik je minder stroom en win je kostbare kilometers.

Bereken de actieradius van jouw bus

Een voorbeeld hoe je de actieradius van jouw bedrijfswagen berekent:

  • Capaciteit accupakket in kWH is bijvoorbeeld 33kWh
  • Verbruik auto in kWh/100km is bijvoorbeeld 15kWh

Dan is de som als volgt: 33kWh/15kWh = 2,2x100 = 220 kilometer!

 

Elektrisch rijden voor jouw onderneming?

Wil jij meer weten of de mogelijkheden op het gebied van elektrisch rijden? Ga in gesprek met de Volkswagen Bedrijfswagens dealer bij jou in de buurt.

Je browser is verouderd!

Met een verouderde browser kun je onze website helaas niet optimaal gebruiken. Kies uit onderstaande browsers en download de laatste versie van jouw browser.