For clean seas

Alessia Zecchini: Een duik in de toekomst

For clean seas

Alessia Zecchini: Een duik in de toekomst

Ze heeft de wereld rondgereisd en in de zeeën gedoken: Alessia Zecchini, professionele freediver, heeft een missie: ze reist langs de Italiaanse Middellandse Zeekust met het Clean-up Initiative Marevivo om plastic uit de zeeën te recyclen. Ter plaatse laat Alessia zien hoe ze dat doen - en geïnspireerd door de ID. Buzz, ontwerpt ze van het ingezamelde plastic duurzame badkleding. Waarom de ID. Buzz haar zo inspireert? Omdat het haar eindelijk de kans geeft om écht duurzaam te leven.

De ID. Buzz: de ideale auto voor een vrije levensstijl

'Ik heb de ID. Buzz gezien en dacht gewoon: wauw", zegt Zecchini, "het is volledig elektrisch. Je kunt erin reizen.” Een auto die haar bijna alles geeft wat ze nodig heeft om te doen waar ze van houdt – met een zuiver geweten. 

Een ruim interieur dat net zo goed fietsen, skeelers en duikuitrusting vervoert als talloze vrienden; apparatuur die bewust gebruik maakt van materialen zoals diervrij leer en zoveel mogelijk recyclet. "Dit is echt de toekomst", zegt Zecchini. Je kunt de vreugde op haar gezicht zien dat een auto als de ID. Buzz ideaal is voor milieubewuste avonturiers. "Met de ID. Buzz breng je de toekomst dichterbij dan ooit."

Een paar dagen na de strandwandeling en het opruimen zit Alessia Zecchini in een studio. Het concept van de ID. Buzz maakte een blijvende indruk op haar. Dus zette ze haar missie meteen in actie. "Het gaat erom dat je zoveel mogelijk plastic kunt hergebruiken - en tegelijkertijd iets goeds kunt doen voor de natuur."

In de toekomst wil ze ook in een duurzaam geproduceerd zwempak duiken. Lachend onthult Zecchini de langverwachte verrassing. "Ik werd geïnspireerd door het ontwerp van de ID. Buzz", legt ze uit, "en ik vroeg me af of je duurzame badkleding van zeeplastic kon maken."

Ze werkt samen met het SEAQUAL Initiative, een gemeenschap die oceaanopruimingsprogramma's organiseert over de hele wereld, om dit idee tot leven te brengen. En zo presenteert de recordhouder in freediving eigentijdse badkleding gemaakt van gerecycled plastic. 

Een heren zwembroek en een dames zwembroek waar een kleine hoeveelheid Lycra zorgt dat het materiaal rekbaar is. De voorkant van het modieuze exemplaar kondigt de inspiratiebron aan - de ID. Buzz.

--:--
Ik denk echt dat auto's zoals de ID. Buzz de toekomst zijn
Alessia Zecchini

Zecchini's leven, geboren in Rome, is van kinds af aan nauw verbonden met de natuur. Op haar dertiende begon ze met freediven. Ze reisde vaak met haar ouders, verkende de zeeën van Europa en perfectioneerde haar talent voordat ze uiteindelijk op 18-jarige leeftijd professioneel kon concurreren. "Door freediving heb ik geleerd me als een dier in het water te bewegen", zegt Zecchini terwijl ze uitkijkt over de ruisende Middellandse Zee. "Ik ben in harmonie met de natuur daar beneden - en het is prachtig."

Het is een levensstijl die Zecchini heeft gevormd: rondreizen, onder water gaan – genieten van vrijheid. Maar het is ook een levensstijl die nog niet zo lang geleden nauwelijks duurzaam te leven was. Het is vandaag anders.

ID. Buzz nieuwsbrief

Altijd als eerste op de hoogte van de ontwikkelingen van ID. Buzz? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief.

Op een missie voor de toekomst: voor een gezond milieu

Zecchini ontdekte dat haar grootste successen steil in de zee afdaalden en bleef de zakelijke ladder beklimmen. Vandaag is ze de 35-voudig wereldrecordhoudster - en heeft ze ook de nadelen leren kennen. "Van jongs af aan zie ik elk jaar veranderingen", zegt de Romein. "De stranden worden kleiner, overal stapelt zich meer en meer afval op."

Alessia cleans the beach of plastic with fellow volunteers.

Terwijl ze deze woorden uitspreekt, is ze op haar missie met het Clean-up Initiative Marevivo. Je loopt over het zachte zandstrand van de Italiaanse Middellandse Zeekust, de ruisende zeewind fluit door de palmbomen die het panorama rondom compleet maken.

Maar ze zien ook: veel rommel. Oud plastic spoelt aan op het strand aan zee. "Elk jaar wordt het erger", zegt Zecchini. "Daarom moeten we nu handelen."

Alessia and Marevivo present their collected plastic waste.

Met het Marevivo-initiatief vraagt ​​ze aandacht voor deze problemen. Maar het gaat niet alleen om het opruimen van de stranden. "Plastic is een geweldige uitvinding", zegt ze. "We gebruiken ze gewoon verkeerd. Het is heel belangrijk dat we het plastic dat we gebruiken recyclen. We hebben er al zoveel van.” Ten slotte presenteren Zecchini en haar bemanning de ingezamelde buit: bijna drie grote vuilniszakken vol, verzameld op een klein stadsstrand, in korte tijd.

Maar er is meer dan dat.

We moeten onze planeet behandelen zoals we onszelf behandelen.
Alessia Zecchini

Alessia Zecchini

Portrait of Alessia Zecchini.

Geboren in Rome in 1992, is een professionele freediver. 35 wereldrecords. 16 gouden medailles. 113 meter recorddiepte. Voor Alessia Zecchini zijn dit niet alleen cijfers. Het zijn successen. Successen die de 29-jarige heeft behaald in haar carrière als freediver. 

Freediving, ook wel apneuduiken genoemd, is een sport van extreme ervaringen: duik in de open zee met slechts één ademhaling zonder hulpmiddelen, zo diep of zo lang mogelijk - en dan nog genoeg lucht om weer naar boven te komen. 

Alessia Zecchini beheerst dit bijna tot in de perfectie. Want de 113 meter is haar huidige wereldrecord "diep duiken met constant gewicht", dat ze behaalde op de "CMAS World Championchip 2019" op het Caribische eiland Roatan. Een diepe zucht, en daar gingen we de wilde zee in – 3:44 minuten lang, 113 meter diep. Dieper dan welke vrouw dan ook.

https://www.alessiazecchini.com/Opens an external link

www.instagram.com/alessia.zecchiniOpens an external link

ID. Buzz nieuwsbrief

Altijd als eerste op de hoogte van de ontwikkelingen van ID. Buzz? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief.

Wil je verder lezen?

Het icoon keert terug: op 9 maart 2022 is de wereldpremière van de nieuwe ID. Buzz!

Tijdens de wereldpremière wordt de iconische en de eerste 100% elektrische Volkswagen Bedrijfswagen onthuld. Een stap dichterbij elektrisch rijden in hét beroemde Volkswagen busje: de ID. Buzz. 

Experts over de ID. Buzz

Wie kunnen beter uitleggen wat de kracht is van deze eerste volledig elektrische bedrijfswagen dan de experts die hebben meegewerkt aan de ontwikkeling? Christian Senger, hoofd autonoom rijden; Lars Menge, hoofd productmarketing en Albert Kirzinger, hoofddesigner van Volkswagen Bedrijfswagens leggen uit waarom de ID.Buzz op alle fronten een echte pionier is.

Jayda G: geïnspireerd door de ID. Buzz

Bioloog overdag, DJ 's nachts - als specialist in milieutoxicologie heeft Jayda G een groot doel: "Muziek en het milieu zijn de twee dingen waar ik dag en nacht mee bezig ben. Mijn doel is om erachter te komen hoe ik deze dingen bij elkaar kan brengen". In dit artikel beschrijft de in Canada geboren artiest hoe de ID. Buzz haar inspireerde om een uniek nummer te creëren. 

Disclaimer van NL

  • Om We Connect te kunnen gebruiken, heb je een Volkswagen ID-gebruikersaccount nodig. Log in via de We Connect-App met je gebruikersnaam en wachtwoord en registreer je wagen in jouw account. Voor We Connect Plus heb je tot 90 dagen na voertuigoverdracht om je bedrijfswagen te registreren op vwn.de/myVolkswagen of via de Volkswagen We Connect-app (beschikbaar in de App Store en Google Play Store) om de diensten volledig te kunnen gebruiken tijdens de overeengekomen kosteloze periode. Een geïntegreerde internetverbinding maakt het gebruik van de mobiele onlinediensten van We Connect mogelijk. De binnen Europa gemaakte datakosten worden gedragen door Volkswagen AG als onderdeel van de netwerkdekking met uitzondering van de Streaming & Internetdiensten en individuele In-Car Apps. Om gebruik te kunnen maken van de streaming- en internetdiensten, individuele In-Car Apps en de Wi-Fi-hotspot, kunnen data-abonnementen worden gekocht bij de externe mobiele communicatiepartner Cubic Telecom en worden gebruikt binnen de netwerkdekking in tal van Europese landen. Informatie over de voorwaarden, prijzen en ondersteunde landen is beschikbaar op vw.cubictelecom.com. Als alternatief kan de bestuurder internetradio en mediastreaming gebruiken via een mobiel apparaat (bijv. smartphone) dat als mobiele wifi-hotspot kan fungeren. In dit geval zijn de betreffende diensten alleen beschikbaar in combinatie met een bestaand mobiel abonnement tussen jou en je mobiele provider of met een afzonderlijk daartoe afgesloten contract en alleen indien dekking beschikbaar is. Afhankelijk van je mobiele abonnement kan voor gegevensuitwisseling via internet extra kosten in rekening worden gebracht (bijv. roamingkosten), vooral als je de dienst in het buitenland gebruikt. Om de gratis We Connect app te gebruiken heb je een smartphone met een geschikt iOS of Android besturingssysteem en een simkaart met data-optie nodig. Je hebt ook een geschikt mobiel abonnement nodig dat al bestaat of apart is geregeld met je mobiele provider. De beschikbaarheid van de individuele We Connect- en We Connect Plus-services die in de pakketten worden beschreven, kan van land tot land verschillen en is ook afhankelijk van het voertuig of de uitrusting. Deze diensten zijn beschikbaar voor de duur van de overeengekomen contractduur en kunnen tijdens de contractperiode onderhevig zijn aan inhoudelijke wijzigingen of zelfs beëindigd worden. Ga naar connect.volkswagen-we.com of vraag je Volkswagen dealer om meer informatie. Voor informatie over de voorwaarden van je mobiele telefoon kun je contact opnemen met je mobiele provider.