Branches voor elektrisch rijden
Branches voor elektrisch rijden
Branches voor elektrisch rijden
Branches voor elektrisch rijden

5 branches waarin elektrisch rijden nu al toegepast kan worden

5 branches waarin elektrisch rijden nu al toegepast kan worden

Maakt jouw bedrijf veel korte ritten met lage snelheid, bijvoorbeeld in de stad? Dan pakt elektrisch rijden vooral gunstig uit. Dit zijn de branches waar elektrisch rijden prima in de bedrijfsvoering past.  

Maakt jouw bedrijf veel korte ritten met lage snelheid, bijvoorbeeld in de stad? Dan pakt elektrisch rijden vooral gunstig uit. Dit zijn de branches waar elektrisch rijden prima in de bedrijfsvoering past.  

Wie op één dag Nederland doorkruist, vindt elektrisch rijden misschien een te grote stap

Het Nederlandse bedrijfsleven is op dit moment in Europa één van de koplopers op het gebied van elektrisch rijden. Er zijn veel subsidies voor elektrisch rijden. Een elektrische bedrijfsauto heeft bovendien dezelfde opties als een bedrijfsauto rijdend op brandstof. De belangrijkste reden is dat er in Nederland relatief korte afstanden worden gereden. Branches waarin nauwelijks verkeer buiten eigen stad plaatsvindt, zoals gemeenten, de horeca of lokale detailhandel, leggen gemiddeld 60 kilometer per dag af. Ter vergelijking: de gemiddelde actieradius van een elektrische bedrijfswagen is 120 kilometer. Overdag rijden en ‘s nachts opladen is dan heel goed haalbaar.

Een ander voordeel voor een ondernemer die veel in eigen stad rijdt: in de toekomst mag je het stadscentrum nog steeds in. Nu veel steden hebben aangekondigd dat er vanaf 2025 alleen nog maar uitstootvrij geleverd mag worden, is elektrisch rijden voor steeds meer branches dus een interessant alternatief. 

Gemiddeld aantal kilometers per branche, per dag (uitgaande van 235 werkdagen per jaar)

Branche

Kilometers per jaar

Kilometers per dag

Horeca

15.100 km

64 km

Lokale detailhandel

15.100 km

64 km

Overheidsdiensten

12.500 km

53 km

Gezondheidszorg 

15.900 km

68 km

Service en installatie

18.100 km

77 km

Kilometers per jaar

15.100 km

Kilometers per dag

64 km

Elektrisch rijden voor overheidsdiensten

Elektrisch rijden overheidsdiensten

Of het nu gaat om service-ritten, rioolwerkzaamheden of het ophalen van vuilnis: elektrisch vervoer levert een noodzakelijke bijdrage aan klimaatdoelstellingen. De bekendste toepassingen in veel gemeenten zijn de schone vuilniswagens en stadsbussen. Buiten dat maken ook ambtenaren veel binnenstedelijke ritten, om bijvoorbeeld op locatie iets te controleren. Denk verder aan de dienst milieubeheer die na sluitingstijd de prullenbakken in de winkelstraat leegt. Of aan het Wmo-taxivervoer, bedoeld voor ritten binnen een straal van 25 kilometer vanaf het woonadres van een cliënt. Zelfs voor BOA’s, die meestal binnen één stadsdeel actief zijn, is elektrisch rijden een alternatief. Stel dat zij in Amsterdam-Noord werken en vijf keer op en neer van het uiterste puntje van Tuindorp Oostzaan naar Schellingwoude moeten rijden? Dan is dat in totaal 50 kilometer. In de gemeente Lelystad rijdt de helft van alle wagens - 28 van de 45 - al op stroom. Het doel van de gemeente is om in 2021 het wagenpark volledig elektrisch te krijgen. 

Elektrisch rijden voor service en installatie

Elektrisch rijden service en installatie

Stel, je bent elektromonteur. Hoeveel ritten van hoeveel kilometer doe je op een dag? Zes, acht? Monteurs rijden op jaarbasis ongeveer 18.100 kilometer.  Uitgaande van 235 werkdagen, is dat omgerekend 77 kilometer per dag. Plan je een route efficiënt in, dan haal je dit gemiddelde makkelijk met een elektrische bedrijfswagen. Stedin, die in de Randstad 2100 bedrijfswagens in gebruik heeft, merkt dat servicemonteurs veel in stedelijk gebied rijden. De netbeheerder gaat daarom de komende jaren al volledig over op elektrisch. Ook technisch dienstverlener Feenstra rijdt voor zijn vestiging in Amsterdam alleen nog maar met elektrische bestelwagens.

 

Elektrisch rijden voor taxibusjes en shuttles

Elektrisch rijden taxibusjes en shuttles

Als taxichauffeur rijd je veel voorspelbare routes in en rondom de stad, naar scholen of het vliegveld bijvoorbeeld. Dan moet de batterij van een elektrische taxibusje het een dag lang uithouden. De vervoersector rijdt gemiddeld 84 kilometer op een dag. Zeker in de Randstad dreig je niet snel stil te komen staan. De gemeente Amsterdam telt 65 snelladers, waarmee je binnen 45 minuten tot 75 procent laadt, en 2.600 reguliere laadpunten. Dat heeft een aanzuigende werking op tal van bedrijven. Zo is er onlangs nog een volledig elektrisch taxibedrijf gestart in Amsterdam. In Amsterdam wordt serieus werk gemaakt van het verduurzamen van de taxivloot: de gemeente heeft met de Toegelaten Taxi Organisaties in een convenant afgesproken dat de sector in 2025 uitstootvrij zal opereren. De gemeente draagt daar onder meer aan bij door de laadinfrastructuur in de stad uit te breiden en door subsidies speciaal voor taxiondernemers te verstrekken.

Elektrisch rijden voor horeca

Eletrisch rijden horeca

Even naar de groothandel rijden, cateren op locatie of maaltijden bij mensen thuis bezorgen. De techniek van een elektrische bestelwagen komt goed tot zijn recht bij korte afstanden die net te ver zijn om per scooter of fiets af te leggen. Werk je als ondernemer in het stadscentrum en wil je dus in de buitenwijken bezorgen? Dan zul je vanwege de milieuzones uiteindelijk wel over moeten op elektrisch vervoer. Bijkomend voordeel: omdat je lage snelheden rijdt (50 kilometer per uur binnen de bebouwde kom) en een relatief lichte en compacte lading vervoert, rijd je energiezuinig. 

Elektrisch rijden voor logistiek en detailhandel

Eletrisch rijden logistiek en detailhandel

Je bent als bloemist bij Fleurop aangesloten en weet aan het begin van de dag al welke boeketten je waar aflevert. Misschien heb je een webwinkel en lever je in de stad waar je groothandel zit. En wat te denken van alle supermarkten en apotheken die tegenwoordig aan huis leveren? Zit je middenin het stadscentrum, dan ben je met een elektrische bestelwagen nooit gebonden aan laad- en lostijden. Bovendien kun je ook na 2025 het stadscentrum nog in. En weet je een dag van tevoren al bij welke adressen je moet bezorgen, dan kun je je route zo efficiënt mogelijk inplannen, waardoor je ruimte overhoudt voor spoedritjes. 

Elektrisch rijden nieuwsbrief

Altijd als eerste op de hoogte van het elektrisch rijden nieuws? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief over de duurzame bedrijfswagens van Volkswagen.

Elektrisch rijden voor jouw onderneming?

Wil jij meer weten of de mogelijkheden op het gebied van elektrisch rijden? Ga in gesprek met de Volkswagen Bedrijfswagens dealer bij jou in de buurt.

Je browser is verouderd!

Met een verouderde browser kun je onze website helaas niet optimaal gebruiken. Kies uit onderstaande browsers en download de laatste versie van jouw browser.