Volkswagen eT!: de bestelwagen opnieuw uitgevonden.

Volkswagen Research heeft samen met Deutsche Post AG en de Kunstuniversiteit van Braunschweig de Volkswagen eT! ontwikkeld. Deze compacte, elektrisch aangedreven bestelwagen met semiautomatische rijfuncties belichaamt een compleet nieuw voertuigconcept voor het afleveren van post, pakketjes en goederen.

Volkswagen eT!

De eerste stap bij de ontwikkeling van de eT! was een analyse van de huidige logistieke processen en de wensen van klanten.
Hieruit kwamen ideeën voort over de manier waarop bestelwagens zich in de toekomst verder zouden kunnen ontwikkelen.
De nadruk lag daarbij op lokaal emissievrije aandrijving, het beperkte ruimteaanbod in grootstedelijke gebieden, semiautomatische rijfuncties die de bestuurder ondersteunen en werkprocessen vereenvoudigen, en de integratie van nieuwe communicatiemogelijkheden.

Lokaal emissievrij

De Volkswagen eT! is volledig elektrisch aangedreven. Hij maakt gebruik van in de wielen geïntegreerde elektromotoren en is lokaal emissievrij. Bij gebruik van elektriciteit uit volledig hernieuwbare bron, zoals zonne-energie, is hij zelfs volledig emissievrij. De eT! is eenvoudig te manoeuvreren en heeft een ruim en praktisch laadcompartiment. Vanwege het duurzame én vooruitziende karakter werd de ontwikkeling van de eT! ondersteund door het Duitse Ministerie van Milieu, Natuurbehoud & Nucleaire veiligheid.

Semiautomatisch rijden

Transporter_et_binnenwerkOm het werk van koeriers, postbezorgers etc. eenvoudiger en veiliger te maken en daarbij logistiekeprocessen te optimaliseren en levertijden te verkorten, kan de eT! onder bepaalde omstandigheden semiautomatisch functioneren. De auto kan de koerier/postbezorger van huis tot huis volgen (‘Follow Me’) en kan op commando zelfs naar de bestuurder terugkeren (‘Come to me’). Dit alles zonder dat er iemand achter het stuur zit. De bestuurder kan de eT! desgewenst vanaf de passagiersstoel bedienen door middel van de zogenaamde ‘drive stick’. Dat is vooral handig omdat post en pakketjes doorgaans aan passagierszijde worden afgeleverd. Dankzij de elektrische schuifdeur en de compacte ‘staande’ zitplaats aan die kant is de in-/uitstap optimaal en kan de bestuurder snel bij bijvoorbeeld zijn poststukken. Bovendien is onnodig om de auto heen lopen hierdoor verleden tijd.


Het vervolg

De eT! zoals hij is gepresenteerd, is vooral geschikt voor post- en koeriersbedrijven. Het studiemodel wordt binnenkort onderworpen aan praktijktesten en wordt aan de hand daarvan verder geanalyseerd. Andere toepassingen voor de eT! zijn uiteraard ook mogelijk. Deze worden op het moment ook onderzocht.

Toon prijzen:


De prijzen op de website staan standaard op excl. BTW en BPM. Naar wens kunt u de prijzen incl. BTW en kosten rijklaar maken tonen (en excl. BPM).