Wereldpremière concept e-Co-Motion in Genève

Volkswagen Bedrijfswagens presenteert op de Autosalon van Genève (7 t/m 17 maart 2013) een wereldpremière: de Transporter e-Co-Motion. In deze conceptauto heeft Volkswagen Bedrijfswagens een aantal schijnbare tegenstellingen samengebracht. Zo is hij compact en wendbaar, maar heeft hij wel een groot laadvolume. En ondanks dat hij door zijn elektrische aandrijving lokaal volledig emissievrij is, heeft hij een maximaal trekgewicht van 800 kilogram.

“E-mobiliteit, en lichte bedrijfswagens in het bijzonder, kunnen een belangrijke schakel zijn bij het invullen van de stijgende transportbehoefte van de grote steden van deze wereld”, aldus dr. Eckhard Scholz, woordvoerder van de Raad van Bestuur van Volkswagen Nutzfahrzeuge AG. “Treinen en conventionele of hybride vrachtwagens kunnen in de toekomst goederen afleveren tot aan de rand van de stad. Deze goederen kunnen dan vervolgens verder getransporteerd worden door elektrische, compacte bestelwagens, die opereren vanaf vaste plekken waar ook het opladen en het onderhoud van deze auto’s kan plaatsvinden.”
De Transporter e-Co-Motion beschikt over een groot aantal voor bedrijfswagens zeer relevante eigenschappen: zo is hij zeer wendbaar en goed inzetbaar op plekken waar weinig ruimte is. Daarnaast biedt de cabine goed overzicht, is de zitpositie uitstekend en is het makkelijk in- en uitstappen in de auto. Door de geringe laadhoogte is de e-Co-Motion moeiteloos in te laden en verder heeft hij een verrassend groot laadvolume.

De klant bepaalt

Het exterieur van de Transporter e-Co-Motion is niet te vergelijken met dat van alle reeds bestaande modellen. Dit komt omdat bij de ontwikkeling van de conceptauto twee schijnbare tegenstellingen samengebracht moesten worden in één auto: maximale ruimte op een zo klein mogelijk oppervlakte. De conceptauto is slechts 4,55 meter lang, 1,90 meter breed en 1,96 meter hoog. Maar hij heeft wel een laadvolume van maximaal 4,6 m3 en een maximaal trekgewicht van 800 kilogram. Dit is mogelijk geworden doordat de carrosserie is onderverdeeld in een ‘rijgedeelte’ en een laadgedeelte. Het ‘rijgedeelte’ is ondergebracht onder de vloer. Hier bevinden zich de aandrijving, de accu en de versnellingsbak. Op die manier is er meer ruimte ontstaan in de laadruimte. Die ruimte kan overigens precies zo opgebouwd en ingevuld worden zoals de klant dat wenst. Of het nu gaat om een laadbak, personenvervoer, diepvries of thermotransport; de klant bepaalt, de fabrikant levert.

Toon prijzen:


De prijzen op de website staan standaard op excl. BTW, BPM en kosten rijklaar maken. Naar wens kunt u kiezen voor de vertoning van prijzen incl. BTW, BPM en kosten rijklaar maken.